Bomullsfria kallingar?!

Hej! Nu har ja snurrat runt på nätet till yrselns gräns, i mitt letande efter nåra bomullsfria kallingar för utebruk, utan att hitta nåt som passar.
De ska vara tunna å transportera fukt bra. Rena ulldito blir väl för varma? Har ett par Brynje/ syntet (ej boxer) som ä toppen, men behöver nåt varmare (sitter mycke i öppna båtar höst & vinter).
Helst vanliga korta, men kan även tänka mig korta boxer, bara de tar ett bra grepp om snorre & kulpåse.

Tacksam för tips hälsar K-W

Jag har ett par Craft Pro Boxer Mesh, 100% polyester samt windstopper, tycker de är sköna att ha på, och varken för varma eller kalla. Prova.

Bra tips!

Tack för många bra tips. Ullmax Micro (konstfiber) 2-pack för 149kr, är ju svårt att motstå! Alla kallingar i den här kategorin är säkert riktigt bra, MEN undrar hur det kan vara en så enorm prisskillnad?! Från 149 för 2-pack till 500kr för 1 par!

Tack för många bra tips. Ullmax Micro (konstfiber) 2-pack för 149kr, är ju svårt att motstå! Alla kallingar i den här kategorin är säkert riktigt bra, MEN undrar hur det kan vara en så enorm prisskillnad?! Från 149 för 2-pack till 500kr för 1 par!

Stor slant förvisso, men de 325-400kr köper fin klifri merino som till skillnad från syntet varken känns eller luktar särskilt bäst före ens efter flera dagars användning. Ull värmer ju även fuktig; tror inte du kan göra ett bättre val för båtsittning, i synnerhet inte råkall höst och vinter.

Smartwool's är tunnast, och tunna är precis vad de är; Lundhags och Icebreaker har något kraftigare merinoboxers, de senare ser ut att vara kortaste modellen.
Jfr priser på tex Addnature och Getout; där kan du också läsa lite sammanfattat om materialet.

Hej! Nu har ja snurrat runt på nätet till yrselns gräns, i mitt letande efter nåra bomullsfria kallingar för utebruk, utan att hitta nåt som passar.
De ska vara tunna å transportera fukt bra. Rena ulldito blir väl för varma? Har ett par Brynje/ syntet (ej boxer) som ä toppen, men behöver nåt varmare (sitter mycke i öppna båtar höst & vinter).
Helst vanliga korta, men kan även tänka mig korta boxer, bara de tar ett bra grepp om snorre & kulpåse.

Tacksam för tips hälsar K-W

Uppdatering: Sedan senast har jag köpt ett andra par Smartwool microweight longjohns, samt en uppsättning av deras boxer i samma tunna kvalitet, 150g/kvm. Jag roterar dessa plagg praktiskt taget dygnet runt sedan i senhöstas, inne som ute, och de motsvarar enligt min mening mycket väl allt K-W efterlyser här.
Dyrt i inköp men lättskött: eftersom jag även använder sockor och t-shirts i merino dagligen blir det skonsamt för tvättstugekontot, med bonus för miljön.

I likhet med Smartwool's longjohns och till skillnad från Icebreaker's 200g/kvm boxer/longjohns vilka jag provat, har dessa insytt midjeresår: extra behagligt, en icke oviktigt detalj. De är också något längre i benen än Icebreaker's.
Jag har inte provat några andra merinoboxer än dessa två; bara noterat att t.ex Lundhag's är kraftigare med 245g/kvm och fibern är marginellt grövre (högre s.k. microntal) än den Smartwool och Icebreaker använder.

Thomas

Siden

Jag använder siden kallinger från "Tie Rack", supertunna, bekvämma, blir inte blött.
Bra för alla sporter utan klättring och kiting, där selen förstör dem.

Jag använder kalsonger från ICA, MyWear,

Ingen gylf, kort boxermodell, sitter lagom tajt runt allt.

Syntet och fungerar ypperligt bra.

Köpte ett par IceB... merinokortisar men lämnade tillbaka dem. För flera hundra kronor är de inte för mig.

Jag byter också varje dag...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Kallingar / bomullsfria; forts. Kläder 14
Fjällvinden Kallingar Kläder 5
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg