Bomull-tidiga skogsturer.

Hallå gott folk.
Satt för någon dag sedan ock kollade in mina gamla
fotoalbum från tidiga skogsturer.Det roliga i detta
var att man hade:Jeans,t-shirt,flanellskjorta och
en sliten bomullsanorak plus ett par gamla
Lundhagare.Visst man blev blöt emellanåt,MEN det
gick bra ändå,både dagsturer och övernattningar
ute i skogen,skall oxå erkänna att jag i dagens
läge har Gore-tex kängor,snabbtorkande underställ
och kläder mm,tyvär påverkas även jag av prylhysterin
emellanåt.Men när jag tänker tillbaks på de här
tidiga åren ute iskogen,när allt var enkelt kan
jag inte låta bli att få ett stort leende på
läpparna.Finns det någon som känner igen sig i detta.
Skriv in och berätta,bara roligt att läsa.

MVH Nicklas.
Håll kängan lerig...

Känner igen mig...

Men samtidigt är det ju lätt att försköna.
Jag minns alla mornar i kallt tält, med blöta kläder.
Jag minns 35 kg packning när jag idag har under 20.
Jag minns svajande ryggsäckspackningar.

Men samtidigt belyser du det som är viktigt:
kunskap är viktigare än prylar. Vi hade bomull på oss, men dog inte för det.

Frågan är: vill jag byta tillbaks?
Mitt svar: inte en chans. Om jag fick välja skulle jag åka tillbaks till tiden med strövare och frilufsare och TVM och ge mig själv bättre prylar så att jag hade kunnat njuta ÄNNU mer.

Ja, jösses...

...vad man känner igen sig. Hittade några bilder från paddeltur med gymnasiekompisar. Sent 70-tal. Jeans, bomullsanorak, hemstickad ylletröja. För att inte tala om sovsäcken - grön vaddsovsäck som redan på den tiden var närmast museal! Men med hemstickade islandströjan på så blev det hyfsat varmt ändå ;-)

Och fruktansvärt roligt hade vi - det var sådana turer som ledde in på ett livslångt (hittills) intresse för att vara ute i skogen. Men jag skulle nog inte vilja byta tillbaka till vaddsovsäcken...

Ja hej och hå....det finns massor av minnen kring tidiga vandringar, jeans, anorak, stenhårda Lundhagskängor mm. Men höjdarminnet för min del är nog cykelturen, eller "expeditionen" som vi kallade den då, från Göteborg och sedan Vänern runt.(!). Detta tilldrog sig 1971 och utrustningen bestod av morsans tantcykel, syrrans STORA tält, ett sådant där gult med förgård och full ståhöjd överallt. Tältet var packat i 2 st hyperstora påsar plus en jättelik papptub för alla stänger!! Plastkassar med utrustning hängande på styret samt gitarr.

Friluftsklädsel bestående av vita V-jeans, Playboyskor i svart mocka samt ribbstickad polotröja i acryl med stor krage. Polon orsakade ett konstant kliande. Men vi hade iaf Trangiakök.......

P

Lundhagare?

Gympaskor eller gummistövlar var det som gällde. Och då menar jag inte Tretorn Sarek, utan billiga sladdriga saker.

Påminner mig om Svante Lyséns första vandringar i fjällen, där stövlarna spricker efter ett par dagar, han lyckas få låna ett par för små tennisskor. Alla naglarna ryker! Det finns många bra berättelser i boken "Under frihetens himmel".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp Tunn smal/60cm Yogamatta i bomull? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg