För mig som svettas ymnigt bara jag tänker på att röra på mig så finns det fördelar med vissa bomullsplagg, de andas som sagt relativt sett bra (och sommartid kan de kyla något i varmt väder).
Men man ska välja ett som torkar fort, jeans och flanellskjorta funkar inte fuktiga.
Jag har tunna bomullsskjortor (bl a från Patgonia) som jag haft i 30 år, och dom blir bara bättre ju mer slitna de blir. Verkligen snabbtorkande om man har dom kvar på sig en kort stund och luftigt klädd. Tunn ylle t-shirt eller brynje är bra under om man behöver det.
Skalkläder klarar jag inte heller om det inte regnar småspik, men bomullskläder i Ventile eller EtaProof (mycket tätt vävt bomullstyg) är bra och relativt snabbtorkande. Enligt beskrivningen så användes det i räddningsdräkterna till brittiska flygare under WW2, för det var så tätt att det tog 30 minuter innan fukten gått igenom tyget (fibrerna sväller och släpper inte in vattnet på djupet i tyget). Oavsett det så har jag många gånger upplevt att det fuktiga tyget (blött utifrån) när man kommer i skydd från regn, eller in i en stuga, snabbt torkar av värmen inifrån. Om det regnar rejält kan man behöva en poncho eller annat regnplagg, men det tar ett bra tag innan man får det tyget genomblött, och efter som det inte kan ta upp mycket fukt även då, så torkar det snabbt efteråt. Jag har haft flera olika sådana plagg de senaste 30 åren, och för mig är det väl fungerande. Även bomull/polyesterblandningar kan fungera liknande.
Så rätt använt kan bomull vara mycket bra, fel plagg vid fel tillfälle beror inte på att det finns bara ett material som är bäst till alla och alltid.