Ett härligt land!
Hejsan!
Bolivia är ett land man knappt kan få nog av. Människorna är lite mysigt tillknäppta och restriktiva, men samtidigt härliga och hjälpsamma om man ger situationen lite tid.
Man ska komma ihåg att det är ett mycket fattigt land, med enorma sociala problem. Man måste närma sig människorna och miljöerna med respekt för detta faktum. Det innebär exempelvis att man får vara beredd på en snårig och omodern byråkrati, en utbredd korruption och en relativt hög kriminalitet. Likväl är den politiska ordningen relativt instabil, vilket ofta innebär strejker eller andra politiska bekymmer. Är man ödmjuk inför sådana situationer blir vistelsen en underbar upplevelse!
Jag har mest erfarenhet av La Paz, men det finns ofta gott om agenturer som organiserar olika former av äventyrsupplevelser. Att anlita guide är i regel mycket billigt. De flesta guider pratar hyfsad engelska, men det kan vara bra att garantera sig om det innan man ger sig iväg. Vad gäller språket generellt är man bra hjälpt av om man kan spanska hjälpligt. Engelskan hos lokalbefolkningen varierar mellan obefintlig och måttlig. Oftast det förstnämnda. Prisnivån generellt är låg, man kommer långt på 100/dag om man bor lite enklare. Man transporterar sig enklast med buss. Det finns flera bolag som kör nattbussar längre sträckor och det finns flera klasser på bussbolag. Överlag gäller även där att det är billigt. Ofta tjänar man på att ta de lite dyrare bolagen då de oftare har högre säkerhet och mer komfortabla platser.
det var lite allmän info, kom gärna med fler frågor så skall jag se om jag kan hjälpa till.
Mvh Magnus