Boktips?

Undrar om någon har boktips inför vintern när man kan passa på att grotta ner sig och nörda in sig i klättringsfinesserna? Typ reptips, tekniktips, knopar, utrustning... en klätternörd-handbok helt enkelt! Finns det?

Finns en hel del böcker speciellt om du vill läsa på engelska. Jag skulle tippa att en hel del finns på franska också. Mitt favoritbok har varit Svensk klätterhistoria - Pionjärerna av Ewa Hellström.

Inom filmer är min favoritfilm Return 2 sender. Halva filmen är ögongodis ifrån Utah, sedan lite intervjuer med bilder ifrån ovanliga klättrare och lite bergsbestigning.

King Lines är en bra film i mörkret där Chris Sharma visar upp sitt ego.

First Ascent är en annan go klätterfilm.

Men varför grotta ner sig inför vintern? Så länge berget är torrt kan du klättra och is är också torrt. Fast då underlättar isyxor..

Svenska klätterförbundet har en lista på teknikböcker. Vissa av dem är lite gamla och passar inte riktigt med modern utrustning.

Förare

Under "off season" (om det nu finns någon sådan) så älskar jag att läsa förare och drömma om samt planera för kommande klättersäsong.

Rockfax.com
pizbube.ch
libreriamontagna.it

är tre nätaffärer med stort urval klätterförare över det mesta i världen.

Handla och låt dig inspireras.

För träning gillar jag Guido Köstermeyers bok
http://www.amazon.de/dp/3930650525?...iveASIN=3930650525&adid=193G8DT5NCZBSVQD2DCB&
den innehåller förbluffande lite strunt. Dave MacLeods "9 out of 10 climbers...." är också ok, men det mesta går att läsa på hans blog.

För säkringstekniker osv har jag aldrig hittat någon som ser vettig ut. "Modern ropetechinuques" är väl kul om man vill nörda in på knutar och hissystem och gud vet vad, men behandlar inte hela säkringskedjan.

De flesta böcker om kilklättring blandar goda råd med dåliga. Jag kommer aldrig att råda folk att läsa böcker som ger fullständigt livsfarliga råd som att man kan använda motställda kilar i en horisontalspricka som säkring, inte heller böcker av författare som inte begriper att en friend har mindre sprängkraft än en kil i de flesta placeringar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Reef Boktips? Klättring allmänt 14
Tovetjaern Boktips - UtbR FirKlä! Klättring allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg