Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Boktips?
- Trådstartare Reef
- Start datum
Jepp, i november kommer jag att gå en grundkurs! Svårt med tålamodet bara.. vill börja nu! Bor i Finland och här är inte klättring en så stor grej ännu. Det finns ju flera finländare som är riktigt bra, men inte så många klubbar och bra ställen för t.ex väggklättring..
Tack för tipset med boken, men ironiskt nog är det den enda boken jag har läst om klättring och har den faktiskt själv.. Om ni har läst andra bra böcker värda att bekanta sig med så skriv ner vilka.
Tack för tipset med boken, men ironiskt nog är det den enda boken jag har läst om klättring och har den faktiskt själv.. Om ni har läst andra bra böcker värda att bekanta sig med så skriv ner vilka.
Ett par på Engelska...
"Climbing - Freedon of the Hills" - The mountaineers. Amerikanskt "referensverk" med "lite av varje" för alla som seriöst vill lära sig mer om klättring. Ganska tjock och väl illustrerad. Inte alltid "det första man lär sig", utan mer som referensverk, även om den har många nybörjartips också.
"The Handbook of Climbing" av Garth Hattingh (tror jag han heter). En vackert illustrerad "bilderbok" för klätterinstresserade. Finns översatt till Svenska, men det Engelska originalet är bättre. Fina bilder. Bra inspirationskälla. Inget direkt, för vidarekomna, men en fin "nybörjarbok".
Det finns många fler, men de här är bra att ha och titta i "under början av sin klätterkarriär", just för inspiration och en del matnyttig information om lite av varje.
MVH
/Kotten
Reef; sa:Jag ska börja med klättring och söker för tillfället böcker om klättring som kunde inspirera och lära en nybörjare något häftigt.. Kom gärna med många förslag!
"Climbing - Freedon of the Hills" - The mountaineers. Amerikanskt "referensverk" med "lite av varje" för alla som seriöst vill lära sig mer om klättring. Ganska tjock och väl illustrerad. Inte alltid "det första man lär sig", utan mer som referensverk, även om den har många nybörjartips också.
"The Handbook of Climbing" av Garth Hattingh (tror jag han heter). En vackert illustrerad "bilderbok" för klätterinstresserade. Finns översatt till Svenska, men det Engelska originalet är bättre. Fina bilder. Bra inspirationskälla. Inget direkt, för vidarekomna, men en fin "nybörjarbok".
Det finns många fler, men de här är bra att ha och titta i "under början av sin klätterkarriär", just för inspiration och en del matnyttig information om lite av varje.
MVH
/Kotten
Standardverk
Hej!
Standardverken är Stora klippklätterboken, Mountaineering-freedom of the hills (amerikansk) och Handbook of climbing (engelsk) av Alan Fyffe som alla är mycket bra. Om man läser den svenska och engelska boken framgår att Calleberg har tagit en del rakt av från Fyffes bok.
Sedan räcker det förstås inte att bara läsa böcker. Om man tex. gör exakt som det står i en av ovan nämnda böcker kan det sluta riktigt illa.
Hej!
Standardverken är Stora klippklätterboken, Mountaineering-freedom of the hills (amerikansk) och Handbook of climbing (engelsk) av Alan Fyffe som alla är mycket bra. Om man läser den svenska och engelska boken framgår att Calleberg har tagit en del rakt av från Fyffes bok.
Sedan räcker det förstås inte att bara läsa böcker. Om man tex. gör exakt som det står i en av ovan nämnda böcker kan det sluta riktigt illa.
En bok som är bra är Manual of Modern Rope Techniques av Nigle Shepard (tror jag han heter, mitt ex ligger fortfarande på vinden efter senaste flytten).
Det är ingen bok man sträckläser men ett bra referensverk för de knutar och kamraträddningstekniker som finns inom klättring. En "bra att ha"-bok helt enkelt.
Det är ingen bok man sträckläser men ett bra referensverk för de knutar och kamraträddningstekniker som finns inom klättring. En "bra att ha"-bok helt enkelt.
ny utgåva...
...har kommit där Nigel Shephard har slagit ihop sina böcker Manual of Modern Ropetechninques och Further Mod... till en bibel. Hittats lätt på bokus och liknande. Ger svar på det mesta, lite torr humor iblamd bara!
...har kommit där Nigel Shephard har slagit ihop sina böcker Manual of Modern Ropetechninques och Further Mod... till en bibel. Hittats lätt på bokus och liknande. Ger svar på det mesta, lite torr humor iblamd bara!
Gå in här...
Hej!!
Jag tycker du ska gå in på http://www.chesslerbooks.com
En jätte bra sida med hur mycket böcker som helst om just klättring!!
En super bra sida, verkligen!
Kim
Hej!!
Jag tycker du ska gå in på http://www.chesslerbooks.com
En jätte bra sida med hur mycket böcker som helst om just klättring!!
En super bra sida, verkligen!
Kim
Moi!
Välkommen till Utsidan Tias!
Här finns många tips att hämta för en entusiastisk klättrare i början av karriären...
Men de bästa tipsen kommer du självklart få - live - av MIG!
Välkommen till Utsidan Tias!
Här finns många tips att hämta för en entusiastisk klättrare i början av karriären...
Men de bästa tipsen kommer du självklart få - live - av MIG!
Klättring i Finland!
Off-Topic men ändå...
Kiipeilypaikat=Klätterställen
Kerhoja=Klubbar
Off-Topic men ändå...
Har du finska språket i blodet eller en tolk skall du kolla in: http://www.mountainshop.fi/.Reef; sa:...Bor i Finland och här är inte klättring en så stor grej ännu. Det finns ju flera finländare som är riktigt bra, men inte så många klubbar och bra ställen för t.ex väggklättring...
Kiipeilypaikat=Klätterställen
Kerhoja=Klubbar
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Boktips? | Klättring allmänt | 7 | ||
Boktips - UtbR FirKlä! | Klättring allmänt | 4 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg