BOKTIPS NORGE?

JAg skulle vilja ha tips om bra böcker / turbeskrivningar för vintereturer i Norge, speciellt de södra delarna i NOrge (söder om Trondheim)

Jag skall nämligen dit i början av nästa år, men vill ha lite nya ideer om ställen att åka till. Förra året var vi i Beitostölen och gick en tälttur under några dagar.

Tups på andra turer (Bra kommunikation till göteborg med bil är viktigt)

/PEter
 
Boktips om Norge

Hva er det du vil vite ? Er du en nybegynner eller en erfaren fjellskiløper ? Skal du på teltur, ligge i hytter (gå fra hytte til hytte) eller ligge fast på et hotell el.lignende ?
Alle veier fra Gøteborg til norske fjell, unntatt Femundmarka, går gjennom Oslo. Derfra tar det to til fire timer å kjøre til f.eks. Beitostølen, Hardangervidde eller Rondane.
Vil du til Femundmarka vil Grøvelsjøn (Sverige) være et utmerket utgangspunkt.
Opplysninger om merkede løyper og hytter m.v. finner du på http://www.turistforeningen.no og http://www.dntoa.no samt flere andre andre nettsteder f.eks. http://www.hardanderviddanett.no.
Hilsen
S.R.Oslo
 
Det jag är ute efter är i detta fall en pulkatur på fjället och bo i tält / snögrotta. Vi är ett gäng erfarna på fjället. har varit en hel del i hela jotunheimen på sommarn och beitostölen på vintern
några andra tips?
 
Boktips om Norge

Ettersom du/dere har erfaring fra fjellturer på ski om vinteren skulle dere i prinsippet kunne reise hvor som helst og når som helst. Personlig ville jeg reise til Hardangervidda og legge opp turen etter DNTs "kvistekart". Kartet viser merkete ruter som går mellom hyttene på vidda. Et fornuftig startpunkt (og endepunkt) når du kommer med bil kunne være Haugastøl hvor bilen kan parkeres. Turen på vidda kan da meget enkelt gjøres så kort eller lang som vær- og føreforholdene m.v. tilsier.
Hilsen
S.R.Oslo
 
tack för det tipset - jag har funderat mycket på hardangervidda. Jag kommer nog beställa DNT's 2 kartpack för öst-vidda och väst-vidda, samt "på ski i fjellen"

den "kvistekart" du nämner - var finns den att få tag i? har DNT den?

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
mojson Gruppresor Norge Turskidåkning 6
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Kondoren Turtips sökes pga snöläget i Norge Turskidåkning 8
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
utesälen Skidtur i södra Norge? Turskidåkning 2
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Sandra W Turskidning i Norge Turskidåkning 5
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
160270 Hyra turskidor i norge (norefjell) Turskidåkning 0
snurr Planleggingskart - Norge Turskidåkning 0
vandring Snödjupskarta över Norge Turskidåkning 1
ricke 4-5 dagars skidtur i Norge? Turskidåkning 2
adventure_transport Turer i Rondane-Norge? Turskidåkning 6
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
i4lean Storlien->Sylarna via Norge? Turskidåkning 1
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
PeterOom vinterfjällturer i norge?? Turskidåkning 0
Pepsi Turer i Norge, kanske kring Hemsedal Turskidåkning 0
Dagsturer i Norge Turskidåkning 4
Skidtur Sverige/Norge Turskidåkning 1

Liknande trådar