[Boktips] Kurt Kihlberg

Jag tror mig ha läst böcker av de flesta lite modernare författarna av fjällböcker, men i mellandagarna gjorde jag ett fynd på biblioteket: "Världsarvet Laponia" av Kurt Kihlberg, ISBN 91-974896-1-1, utgiven 2004.
http://home.swipnet.se/forlagshuset_nordkalotten/nyheter.htm

Trots namnet Laponia handlar boken mest om högfjällsdelarna av området.

Texterna är bra men standardmässiga, lite blandat mellan egna turminnen, historiska citat och historiska översikter.

Det som gör boken bra för mig är bilderna. Kurt Kihlberg har verkligen lyckats hitta bildvinklar som jag inte tror mig ha sett tidigare. Framförallt uppskattar jag bilderna som visar sjöar i landskapet, samt bilderna tagna från lite mer sällan besökta toppar och massiv. För den som har sett ganska mycket Sarekbilder är det skönt att inte känna igen sig, det lockar till nya vandringar. Bildtexterna ger bra info med vad man ser, år och månad. De flest bilderna är tagna på 70&80-talen men ser inte gamla ut, ovanligt! Att dessutom hitta oslitna/nya/moderna bildvinklar i ett "gammalt" material är imponerande.

Texterna i boken finns i både svensk och engelsk version. Först kommer ett svenskt kapitel, sedan kommer samma kapitel igen men översatt till engelska. Även bildtexterna finns på båda språken. Eftersom ca halva utrymmet används till bilder så stör den engelska texten mig väldigt lite. Perfekt för den som vill locka icke-svenskar till området.

Sammanfattning:
Läs den om du vill se nya bilder av högfjälls-Laponia som du tror dig kunna.

Läs den inte om du vill ha en bra guidebok för din första fjällvandring.

Betyg 4 av 5

Ytterligare en väldigt trevlig bok av Kurt Kihlberg är "Vildmarksliv i Laponia" (1998, ISBN 91-972178-1-6). Här tas mycket om livet i gamla Lappland upp. En del myter, berättelser och skrönor(?) bjuds det också på. 5 av 5 möjliga skulle jag ge den boken.

En lustig grej är att i boken finns nästan exakt denna bild, som jag tog år 2002:

cpic40a282e6d1d68.jpg

Bokens bild är från 1972, men det enda som skiljer är att träden nu är något lite högre och något träd är borta. Inte hänt mycket på 30 år.

Raskesven

Raskesven; sa:
Ytterligare en väldigt trevlig bok av Kurt Kihlberg är "Vildmarksliv i Laponia" (1998, ISBN 91-972178-1-6). Här tas mycket om livet i gamla Lappland upp. En del myter, berättelser och skrönor(?) bjuds det också på. 5 av 5 möjliga skulle jag ge den boken.
Låter som en bok jag borde gilla. Har du läst något av Hans Andersson? Går de att jämföra? Det låter som ungefär samma typ av innehåll, men det är några år sedan jag läste Hans Andersson senast.

Att jag inte ger en femma till "min" Kurt-bok beror nog på att den inte är "perfekt" i alla delar men det är svårt att ge sifferbetyg på böcker (och annat). Om jag hade satt betyget efter bokens bästa 50% hade betyget blivit en solklar femma.

Är en tunn bok med få men lysande bilder/texter bättre än en tjockare bok fler bilder/texter men där författaren inte har kunnat rensa lika hårt och kritiskt? Mitt betygssystem skulle nog tyvärr gynna den tunnare boken.

Även om det är svårt med sifferbetyg så tycker jag att de är intressanta i kombination med en motiviering. Viktigast för mig är att recensenten talar om för vem som produkten passar och för vem som den inte passar.

Raskesven; sa:
En lustig grej är att i boken finns nästan exakt denna bild, som jag tog år 2002:
Snygg bild!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flying_dutch Boktips! Fjällvandring 6
johanniska Boktips? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg