• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boktips från vildmarken efterlyses.

Jag är ju näst intill barnsligt intresserad av memoarer från tiden då man seglade över atlanten i träjollar och isar i norr och söder korsades av personer i vadmall och 6-7000 berg bestegs av men tweedjackets.
Så nu flaggar jag ju naturligtvis efter böcker som ni läst.
Det ehöver ju inte vara just från 1800-talet men det är ju ett plus.
Så länge den är bra så kan jag ju ge den en chans.
Jan
 
spännande böcker

Tjenare,här kommer ett par:HELGE INGSTAD-har skrivit ett flertal böcker om sina upplevelser,trapperliv i 1930-talets Kanada,sina år på 1940-talet i Brooks rangebergen i Alaska,(bodde en längre tid hos renjägarna där)MYCKET intressant.

FARLEY MOWAT-levde ett antal år på 1940-talet i norra Kanada med Ihalmiut folket,berättar mycket om sin vistelse där med renjägarna (folket där levde mycket på gammal basis,med,jakt ,klädsel,etc)oxå den en fantastisk bok.

ALEXANDER HEARNE-I mina ögon den bästa boken av dessa här uppräknade.Följde med Algonkin indianer på 1700-talets mellersta och norra Kanada.Idessa tider var landet fortfarande stort och okänt,beskriver mycket om sina färder med detta spännande folk,natur,religion,dräkter och språk tas oxå upp här,FANTASTISKT BRA.

De två sistnämda böckerna är på engelska,lättlästa.

Hoppas detta ger dig något,mycket nöje.

Mvh Nicklas.
 
Två norska

Den siste vikingen av Johan Bojer. Klassiker som handlar om de sista åren av fiske vid Lofoten med femböringar. Hav, strapatser och naturskildring.

Barske glaeder av Peter Wessel Zappfe. Samlade kåserier från en alpin pionjär i Norge. Tror inte att den är översatt till svenska.

Tommy
[Ändrat av Tommy E 2003-12-02 kl 13:46]
 
Christer Lindberg (Socialantropolog vid Lunds universitet) har skrivit en biografi om Erland Nordenskiöld som jag kan rekommendera. Erland Nordenskiöld var son till Adolf Erik Nordenskiöld (Nordostpassagens upptäckare) och liksom sin far upptäcksresande. Under tiden för förra sekelskiftet reste han omkring i sydamerika inledningsvis med zoologi som främsta intresse. Efterhand kom han dock mer att intressera sig för de olika indianbefolkningarna han mötte. Han kom senare att grunda etnografiska museet i Göteborg.

/D
 
Boktips

Shackelton är ju i ropet, så då kan jag ju passa på att rekomendera Alfred Lansing "att överleva" (mitt ex. är utgiven 1959)

/Peter
 
Jack London är väl aldrig fel? Skriet från vildmarken exempelvis. Sen finns det några goa klätterskildringar: The White Spider av Hermann Buhl (förstabestigningen av Eiger Nordwand), Touching the Void av Joe Simpson och Tunn luft av Jon Krakauer såklart.

Vårt svenska unikum - Sven Yrvind (Lundin) har exempelvis skrivit om sina seglatser i Bris.

sven4.jpg


Kommer säkert på mer vad det lider.

/ G
 
John Muir

John Muir's "Stickeen" är ett måste för dig!! :) Du hittar den på adlibris.se

"The great explorer and environmentalist, John Muir, first met the little dog Stickeen while exploring in Alaska. This is the TRUE story of their challenging and memorable adventure climbing the glaciers of the north country, as re-told by former teacher and former lawyer, Donnell Rubay, and illustrated by award-winning illustrator Christopher Canyon."


~Malin