• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bok-Rea!

Hejsan!
Någon mer som upptäckt alla fynd på årets bokrea?

För frilufts intresserade fanns det mycket intressant. Allt ifrån facklitteratur om djur och växter till reseskildringar och handböcker om tex. hur man gör sin egen kniv.
När vädergudarna har svårt att bestämma sig är, vilket de verkar ha allt som oftast i Svealand tycker jag att en bra bok ett utmärkt alternativ till friluftsliv!

Köpte bla. "En Legendarisk Seglats" av Peter Aughton som handlar om James Cooks tre år långa seglats med Endeavour till Australien. Ombord fanns bla. Linnés lärjunge Daniel Solander som blev den första biolog att dokumentera denna kontinents fascinerande och annorlunda flora och fauna.

Efter de senaste årens flod av glassiga och oftast väldigt ytliga kokböcker, känns det ganska befriande att hitta en bok som tar mat på allvar. Vill därför passa på och pusha för Örjan Kleins "Den Medvetna Kokkonsten" 139 kr(524 kr) som jag tycker är ett fynd, och som borde finnas i varje kök:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/bokbanken/recension/0,2024,9147048115,00.html
http://home.swipnet.se/orjankleintimjan/omorjan.html

Hittade även två fina böcker som skildrar årstiderna och livet i skärgården: "Skärgårdsvår" av Klas-Rune Johansson samt "Mellan Skyar och hav" av Jens Wahlstedt. Ett måste för en som trivs i skärgårdsnatur.
I den uppskruvade köpfesten som rådde inne i butiken växte berget av böcker snabbt över kanten av shoppingkorgen, och jag tvingades sålla bort en hel del bra böcker. Lade därför tillbaks den senare och nu funderar om jag valde rätt...?
 
Själv slog jag till på Lennart Bergqvists bok "Flugbindning- på mitt sätt". Ett trevligt, informativt och inspirerande verk.

Raskesven
 
Relationer ombord

Relationer ombord av Marie Blomqvist finns på Akademibokhandeln (såg den ej på Bokia). En bok inte bara för seglare, utan vissa saker känner man igen även från arbetslivet.

Per Brune