Bok om Samer

Efter att ha läst boken eld ett antal gånger och även provat en del av de saker som finns i boken, så undrar jga om det finns fler liknande böcker.

Jag är inte ute efter någon överlevnadsbok utan en bok med berättelser om hur man gjorde förr och då särskilt samerna då de intresserar mig mycket. Man kan idag se många saker i en moderna överlevnadsböcker som kommer just från samerna. Men det är alltid roligt att veta lite mer omkring dessa ämnena än "hur man gör".
 
Yngve Ryd har ju även skrivit böckerna "Snö" , "Timmerskogen : skogsarbetare från Jokkmokk berättar" & "Timmerhästens bok". Hans syster Lilian Ryd har skrivit böckernA "Kvinnor i väglöst land : nybyggarkvinnors liv och arbete" & " Vi åt aldrig lunch"
 
Jag "Glöd och Eld" för andra gången. Det är inte bara en kulturgärning, det är underbara människor som berättar om sina liv. Det är mycket klokskap mellan raderna om eld. Jag bugar mig för dessa män och kvinnor m(_)m
 
När det gäller böcker om samer och samisk tradition, så vill jag rekommendera några böcker. Visserligen handlar de mycket om den samiska historien osv., men det presenteras också en del konkreta tips på samerna levde i god "samklang" med naturen.

Eftersom böckerna i mångt och mycket är etnografiska så finns det mycket matnyttigt som t.ex. samisk folkmedicin (olika växter), jakt och fiske (dels hur den gick till, dels vad man kunde tillverka med djurens olika delar), kosthåll (ätliga växter osv.) och mycket, mycket mer.

Phebe Fjällström "Samernas samhälle i tradition och nutid", Norstedts förlag 1985.

Israel Ruong "Samerna i historien och nutiden", Bonnier 1982.

Båda dessa författare var professorer inom samisk forskning. Hoppas dessa litteraturtips kan vara till någon glädje.

Be careful out there /Joel


[Ändrat av Polarnatt 2007-01-26 kl 22:44]
 
Jag vill passa på och tipsa om en annan bok, även om den inte behandlar samerna primärt (dock finns de med). Boken heter Föda och nödföda - Hur människan använde vildmarkens tillgångar skriven av Kerstin Eidlitz (Stockholm 1971). Som titeln säger som berättar den om föda och nödföda runtom hela norra halvklotet. Dels vad som åts, dels hur det konserverades, t.ex. torkning, jäsning, inläggning av fisk och kött m.m. Det finns helt enkelt en hel del "matnyttigt" i boken för den som är intresserad av hur man ordnade kosthållningen i äldre tiders samhällen.

Be careful out there /Joel
 
Tre tryckare gav på -60talet ut en bok om de sju årstidernas folk, coffetable eller foliantstorlek.
Mellan raderna i många matböcker, torkad mat, friluftsmat framskymtar en hel del, C v Linnes Lappländska resa är en skildring väl värd att läsa.

Go tur
 
Vi tar och stryker felaktigheterna i ovanstående och tittat i stället efter Ernst Manker, De åtta årstidernas folk, Nordbok. 1975. ISBN 91-7442-004-6, 28x29cm, 232 sidor.
Rekomendabel!

Go läsning
 
Ytterligare ett tips på en bra och täckande bok, som dessutom är av senare datum.

Rolf Kjellström "Samernas liv", Carlssons förlag 2000.

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Bok Överlevnad 17
Kristian24 Bok Överlevnad 1
shithead Bok som kan anbefalas! VILLMARKSBOKEN Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar