Bok för cykelreparationer

Tjenare. Nån som vet någon riktigt bra bok för att lära sig allt om hur man plockar isär och sätter ihop sin mountainbike? Hjul, lager, växlar nav allt.
/Gustav
 
Zinn and the art of mountainbike maintenance

Överlägsen i mitt tycke. Finns en version för landsvägshojar också. Hittas på nätet (har inte kollat på ett tag.
/Erik
 
Cykelraparationshandboken
är utgiven av W & W (Wahlström & Widstrand)

Skriven av Ballantine och Richard Grant.

Tyvärr finns det inget avsnitt om modernare bromssystem som rull- och skivbroms, vilket jag själv har behov av i nuläget. Boken skrevs 1994 - drygt 10 år sen.
[Ändrat av argento 2005-09-10 kl 21:35]
 
argento; sa:
Boken skrevs 1994 - drygt 10 år sen.

— precis. Har också en föråldrad bok.

Visst kan det vara bra med en bok för att lära sig grunder i någon mening. Men annars är problemen, att böckerna snabbt, alltför snabbt åldras, och att det hela tiden kommer nya system eller standarder, för kritiska komponenter. Därför har man nästan mer nytta av Parktools sida och de specifika anvisningar som finns från tillverkarna, har man köpt hojen i färdigbyggt skick kan man som regel hitta dessa på webben.


Per
 
Re: Zinn and the art of mountainbike maintenance

erik_rask; sa:
Överlägsen i mitt tycke. Finns en version för landsvägshojar också. Hittas på nätet (har inte kollat på ett tag.
/Erik

Jag har också Zinn... och tycker den är bra. Lite roligare att läsa än andra böcker och lättförstådd.Lätt att hitta också.

/Jojje
 
Mountain Bike Maintenance

Jag har boken "Mountain Bike Maintenance" från ett förlag som heter Carlton Books Ltd. Den finns på Akademibokhandeln och har ISBN 1842228072.

Mycket bra och lättförståelig, mycket illustrationer/bilder och steg för steg guider till det mesta inom mtb.

Annars tycker jag som flera ovan att Park Tools online-guide är ovärdelig i vissa fall!

Skruva på!

/Calle
 
Barnetts Manual Gratis!

kartisen; sa:
Zinn duger, och Park Tools websida är klart bra om man är villig att kladda lite smörjmedel på tangentbordet.

Men annars ska man väl rekommendera Barnetts manual? Kolla in http://www.bbinstitute.com/manual.htm Inte billigt men täcker absolut allt ifrån Sachs Torpedo till Magura HS33 till ...

mvh,
Christian

Barnetts manual finns i PDF-format att ladda ner ifrån nätet. Då materialet är upphovsrätts skyddat skulle jag dock bidra till en våg av brott om jag skrev var...;)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg