Bok- fåglar i fjällen?

Hej på er,

Har sökt men inte funnit - provar om ni har några kloka tips att dela med er.

Jag vill skaffa mig en fågelbok - modell mindre i fysiskt omfång - helst med inriktning på fåglar i fjället.

Kan du rekommendera någon?
I första hand modell fysisk liten.
I andra hand fjäll fåglar.

Mvh
Anders
 
Jag har en bok som heter "Växter och djur i fjällen" och är skriven av Ingmar Holmåsen. Den är från 1974 och innehåller växter, fåglar och andra djur.
Självfallet inte heltäckande och inte pytteliten (ca 20*12 cm) men en bra översikt för en amatör som jag.

EDIT: Verkar finnas ett ex på http://www.redins.se/natur.html
 
Köp en bra fälthandbok i mjuk pärm (t ex fågelguiden), skär sedan bort de sidor som inte är aktuella. Man måste ha modern litteratur, med nya utbredningskartor, och riktigt bra teckningar.
 
När "Fågelguiden. Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält" (Lars Svensson m. fl.) kom 1999 förändrades läget över en natt för svenska fågelskådare. Plötsligt fanns en bok med förstklassig text och bild. Är man van vid den blir de flesta andra böcker rätt trista att titta i. Enda undantaget för mig är Erik Rosenbergs texter i "Fåglar i Sverige". Men Fågelguiden är ganska tjock (400 s.) och hälften av fåglarna förekommer inte i Sverige, för att inte tala om hur få som finns på fjället. Redan om man hade sluppit alla icke-svenska fåglar skulle boken vara rimlig att ta med på fjället, och jag har ju också önskat mig ett behändigt utdrag ur den, anpassat för just fjället. I Stensdalen för några dagar sedan mötte jag ett fjällvandrande par som fann det värt att dra med sig just denna Fågelguiden, och kanske gör jag det själv nästa gång. Nå, om du inte redan känner till den bör du titta i den just för att få en uppfattning om vad som är möjligt att få ut av en bok.

Efter det kan du titta på Holmåsens bok, som har foton, dessutom i regel bara av hannen. Det finns också en bok av Lars Jonsson "Fåglar i naturen. Fjäll och skogsland" som jag inte minns gjorde något större intryck när jag tittade i den för några år sedan.Jag har också sett något enkelt häfte över fjällets fåglar. Vad jag minns var det utgivet av någon länsstyrelse.

Fågelguiden igen: vad jag förstått har den sålt bra inte bara i Sverige utan också fått internationellt anseende, vilket inte förvånar mig ett dugg. Den är nu slutsåld, dvs man trycker inte upp boken ännu en gång eftersom den ska komma i reviderad upplaga till hösten. Men den kanske finns hos enstaka bokhandlare, eller antikvariat.

http://www.bokus.com/b/9134510389.html
 
Någon annan fågelbok än denna kan man knappast ha. Jag har skurit ut de sidor jag behöver för fjällbruk och stoppat i en plastpåse med gummisnodd om. Det är också bra att läsa på i förväg och lära in en del om de fåglar man kan förvänta sig på fjället. Vilka typiska kännetecken de har, vilka arter man kan förväxla med, osv. Fågelskådning är svårt, och ofta är avståndet långt till fåglarna i fjällen vilket gör det ännu svårare! Ofta kan man inte bestämma alla fåglar man möter.
 

Liknande trådar