Bohusleden - norra delen
Hejsan Anna,
Jag gick sträckan Lunden – Vassbotten under Kristi Himmelfärdshelgen nu i år. Här går Bohusleden till stora delar genom ett riktigt härligt vildmarksområde. Myrar, vackra tjärnar, större sjösystem och en älv passeras. Dessutom går leden ett antal kilometer längs riksgränsen mot Norge innan Vassbotten. Det är delvis ganska kuperat och blött så bra skodon är ett måste. Dock som alltid i kommersiell skog finns det en del hyggen och mellan Vaktarekullen och Holmen är ca 10 km väg. Vandringen tog 2½ dagar och jag övernattade i stugan på Vaktarekullen och i skogen mellan Daletjärn och Norås. Vaktarekullens övernattningsstuga är jättefin och har kammin vilket inte var så dumt eftersom det var frost den natten jag var där. Så här i efterhand skulle jag nog ha stoppat vid vindskyddet i Koxeröd som såg fint ut och hade gott om ved.
Den vackraste biten på sträckan som du tänkte gå är nog den mellan Holmen och Flötemarken som går längs Kynneälv. Den liknar lite en jokk i fjällen.
När det gäller vatten så brukar jag dricka från sjöar och vatten drag som ser OK ut. Om du ändå är orolig så får du koka vattnet eller rena det på något annat sätt, eventuellt knacka på hos dom få husen som finns längs vägen.
Bussförbindelser är ett problem i området. Det går att komma till och från Vassbotten, Fagerhult (Daletjärn) och Söbbön (Vaktarekullen) med buss någon gång per dag men bara på vardagar. Se vasttrafik.se.
Själv blev jag körd till startpunkt och hämtad vid slutdestinationen på min tripp.
Ett alternativ på Bohusleden som jag gick förra helgen är sträckan Uddevalla – Dingle (Bovik – Härska). Fina och varierande naturområden som Herrestadsfjället, Munkedalsälven och Örekilsälven. Kommunikationerna är bra i båda ändar (buss/tåg) och det finns många vindskydd att övernatta i. Det finaste jag såg var det vid Övre Trästickeln. Själv övernattade jag i stugan vid Modalen.För en något kortare tur går det att starta eller avsluta i Munkedal.
OBS leden har vid Mjövattnet mellan Metsjö och Viksjön fått en tillfällig ny sträckning pga skogsavvärkning. Nu går den öster istället för väster om sjön. Information och märkning är tydlig.
Hoppas du får en trevlig vandring
Peter
[Ändrat av peg 2005-05-28 kl 11:42]