Jag brukar räkna med 25km/dag om terrängen är varierad och inte så kuperad. Det är en komfortabel takt för mig, men närmare 30km/dag är nog ingen omöjlighet.
Har ju inte gått hela bohusleden men dock en liten bit, mellan kungälv och ljungskile. Den etappen var i det närmaste lättvandrad. Då det enligt informationshäftet verkade höra till de mer kuperade partierna antar jag att övriga bohusleden är lättvandrad utan större svårighetsmoment. Rätt dåligt underhållen dock med söndringa spångar över våtmarker osv vilket ledde till fördröjningar och på vissa platser omvägar.
Upp i 30km/dag kan man komma utan större problem några dagar, men att hålla ett medel på 30 är nog överoptimistiskt om man inte är van och har väldigt! bråttom. Nu under den mörkare årstiden i synnerhet då mörknet sätter begränsningar.
370km delat på knappa 30km/dag är 13 dagar. Skall man sova i vindskydd följer ytterligare problem då de inte alltid finns just där man skulle behöva ett, vilket leder till att man tvingas stanna tidigare än man egentligen vill ibland. Samtidigt kan man ju pressa lite längre än 30km också någon dag för att kompensera.
14 dygn ser jag som ett realistiskt mål, men det beror ju mycket på din sällskapets kondition och motivation, samt på om det är mörk höst eller ej då vandringen planeras. En så pass lång vandring får man ju dock räkna med någon motgång som fördröjer, vilket med otur kan betyda ett eller något extra-dygn.
Detta var nu några blandade åsikter... När är vandringen inplanerad?