bohusleden kort tid..

hur lång tid har ni tagit på er när ni gått bohusleden (hela)?

hur snabbt tror ni man kan pressa sig rent realistiskt..? om man har som mål att gå på så kort tid som möjligt?

//tobias

Jag brukar räkna med 25km/dag om terrängen är varierad och inte så kuperad. Det är en komfortabel takt för mig, men närmare 30km/dag är nog ingen omöjlighet.

Har ju inte gått hela bohusleden men dock en liten bit, mellan kungälv och ljungskile. Den etappen var i det närmaste lättvandrad. Då det enligt informationshäftet verkade höra till de mer kuperade partierna antar jag att övriga bohusleden är lättvandrad utan större svårighetsmoment. Rätt dåligt underhållen dock med söndringa spångar över våtmarker osv vilket ledde till fördröjningar och på vissa platser omvägar.

Upp i 30km/dag kan man komma utan större problem några dagar, men att hålla ett medel på 30 är nog överoptimistiskt om man inte är van och har väldigt! bråttom. Nu under den mörkare årstiden i synnerhet då mörknet sätter begränsningar.

370km delat på knappa 30km/dag är 13 dagar. Skall man sova i vindskydd följer ytterligare problem då de inte alltid finns just där man skulle behöva ett, vilket leder till att man tvingas stanna tidigare än man egentligen vill ibland. Samtidigt kan man ju pressa lite längre än 30km också någon dag för att kompensera.

14 dygn ser jag som ett realistiskt mål, men det beror ju mycket på din sällskapets kondition och motivation, samt på om det är mörk höst eller ej då vandringen planeras. En så pass lång vandring får man ju dock räkna med någon motgång som fördröjer, vilket med otur kan betyda ett eller något extra-dygn.

Detta var nu några blandade åsikter... När är vandringen inplanerad?

Antal mil/dag möjliga att vandra ?

Tjena !

Funderar på att köra bohusleden från Skatås tills den är i höjd med Rabbalshede ung.. Vad jag är ute efter är hur lång tid det kan ta ? sträckan är cirka 200 km totalt. Finns det några generella ungefärliga riktmärken för hur många mil man kan vandra/dag ? Jag tycker att 30 km (se inlägg ovan) låter väldigt lite men har jag helt fel uppfattning ?

Jag har ingen erfarenhet av vandring men har bra långdistanskondition (marathonlöpare) och planerar därför att delvis jogga Bohusleden (när det är möjligt) och annars vandra.

Det är inget problem att gå mera än 30 km/dag. Men gör man det fler dagar i rad så märks slitaget fort. Dessutom har det stor betydelse hur terrängen ser ut, är det kuperat eller bara mycket ojämnt - stenigt, så saktar det snabbt ned tempot.

Hej,
Jag har inte gått hela Bohusleden i ett svep men jag gick från Strömstad till Uddevalla sommaren -05. Jag började en måndag kl. 15 i Strömstad och var framme vid Skalbanksmuseét i U-valla söndan därpå vid ungefär kl.12. Jag sov växelvis i vindskydd, tält samt en natt i stugan vid Vaktarekullen på Kynnefjäll. Dagsetapperna varierade från ca 23 till 43 km om dan. Min packning var i snitt 18kg. Vissa sträckor tvingas man bära mycket vatten. Det var ensamvandring jag gjorde och jag vill tro att det är mest tidseffektivt i o m att hela vandringen kan anpassas just efter min egen kropp hela tiden. Det var ingen rekordvandring med snoret och tungan hängandes utan en mycket behaglig vandring med massor av härliga minnen och upplevelser. Enda tråkiga sträckan var mellan Lunden - Svarteborg. Enbart väg och ont om vatten. Min vandring blev ungefär 20 mil med lite avstickare inräknat. Hade man velat pressa sig så borde det gå att korta ner tiden med en dag men då börjar det behagliga bli obefintligt enligt min personliga åsikt och med min kondition. Lycka till med turen och skriv gärna o tala om hur det gick Tobias o Gustav. Jag tippar 9 dygn för hela leden om man biter ihop och fixar all mat o service själv.

Glömde nämna att damasker är som gjorda för denna led. Det växer nåt jämrans kraftigt gräs som jag inte vet vad det heter men det binder vatten väldigt bra och hänger in över stigarna långa sträckor. Om det inte är blött av regn så släpper ändå inte daggen förrän en bra stund efter lunch samt att det har en makalös förmåga att knyta upp snörningen på skorna/kängorna. Visst kan man ha långbyxor men det blir lite väl varmt jämfört med kortbyxor o damasker om man har tänkt att ha lite fart.

Ytterligare en bra pryl att ha är vandringsstavar/stav. Finns gott om riktigt branta steniga utförsbackar. Inte så långa men typ rakt ner. Jag trivs bäst då med en lång stav men vanliga vandringsstavar som kan förlängas till åtminstonde 165cm borde åxå funka.

/Anders

Fästingar vår till höst och älglusflugor på sensommaren. Nej, jag skulle inte rekommendera kortbyxor ens till damasker.

Själv går jag i ett par gamla Gore-texbrallor, mer typ överdrag. Tunt och svalt. Håller kryp och vatten ute. Lätt att spola av när man kommer fram.

Underlaget varierar från asfalt, stenig skogsbilväg, AVG-uppkörda stigar där regnet spolat bort all jord, myr och mossmark, gyttjehål där man lätt fastnar upp till knäna, samt spångar med och utan halkskydd.

Stigarna blir vid regnig väderlek som diken. När jorden spolas bort täcks stigen av stenar som blir hala av alger. Bohuslän är mycket upp och ner. Branta backar uppför och utför.

Underhållet varierar från kommun till kommun. Mycket hänger på den lokala underhållarens lust och energi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg