Bogserlina

Funderar på att göra en bogserlina för skärgårdspaddling. (Min forsstropp på en meter funkar dåligt här.)
- Vilken längd bör linan ha?
- Ska man använda band eller funkar rundlina lika bra?
- Ska man ha fjädring (resår), och hur lång och styv bör den vara?
- Andra synpunkter?
 
Derek Hutchinson

I Derek Hutchinson’s eminenta bok "The Complette Book Of Sea Kayaking" beskrivs hur han anser att en bogserlina ska vara konstruerad.

Snabblås, en bit "shock cord", bättre för lång än för kort, plattband (webbing) kan börja självsvänga i vinden (om jag förstod det rätt).

Mina egna krav dessutom allt ska flyta. Ev karbinhakar ska vara lätta att ta bort. Använde bogserlinan en gång för att knyta fast kajakten på en sluttande brygga och då var karbinhakarna i vägen.

Jag har provat (övning) min egenkonstruerade bogserlina en gång. Bogserlinan hade några barnsjukdomar. Dålig fastsättning av packpåsen när jag tagit ut linan. Packpåsen ska ha dräneringshål, så att packpåsen inte kan vattenfyllas.

Sedan konstaterade jag att det är väldigt jobbigt att bogsera. Efter kanske 100 m var jag rätt trött. Kanske den bästa konditionsträningen :cool: I en nödsituation undrar jag hur långt jag orkar bogsera. Jag har alltid med en reservpaddel, även om kvaddad paddel kanske är det minst sannolika skälet att man ska behöva bogsera/ bogseras.

För att gå in på dina konkreta frågor
Jag har 10 m lång, 8 mm tjock flytande polyesterlina, med en dubbel bit 10 mm tjock gummicord på mitten. Karbinhake + lite flythjälp i ändarna. Midjeband som dykare använder för sina blyvikter. Snabblås.

Per Brune
 
Bogsering

Jag håller med om att bogserlinan bör vara ganska lång, men den bör också lätt kunna kortas - för att t ex anpassas efter våglängd vid medsjöbogsering eller kortas för att hindra en kajak med defekt roder att skära ut åt sidorna.
Sedan har jag en helt annan uppfattning än Per om mödan att bogsera. Normalt bromsar en bogserad kajak (även långfärdslastad) bara marginellt. Det är inga problem att bogsera åtskilliga km med bara relativt liten sänkning av marschfarten. Kan den som blir bogserad hjälpa till bara en smula orkar man mycket långt. Att dra två kajaker (om den bogserade behöver hjälp med balansen) är däremot rejält arbetsamt.

Björn
 
bogsering

Varför bogsera !?
Det är nog väldigt sällan du kommer att använda din lina i nödfallsbruk.
Men vem vet vad du skall ha den till?
Mvh/Bosse.
 
Re: Bogsering

btd; sa:
Sedan har jag en helt annan uppfattning än Per om mödan att bogsera. Normalt bromsar en bogserad kajak (även långfärdslastad) bara marginellt. Det är inga problem att bogsera åtskilliga km med bara relativt liten sänkning av marschfarten. Kan den som blir bogserad hjälpa till bara en smula orkar man mycket långt. Att dra två kajaker (om den bogserade behöver hjälp med balansen) är däremot rejält arbetsamt.
Björn

Bogsering efter kapsejsning är inte helt ovanligt och används om en paddlare inte kommer upp igen.

En person som hänger på kajaken drar ner farten till en bråkdel !!

Bogsering är den viktigaste räddningstekniken att ta till när inget annat fungerar pga t.ex hög sjö. Att kunna bogsering ensam eller i par och att ha rätt bogserlinor samt däckslinor på kajaken för den nödställde att greppa i är viktigt.

/Staffan
 
Bogsera mera!

Bogsering kan användas i många sammanhang - inte bara i rena nödsituationer. En långtur kan räddas genom att en paddlare med begynnande ont i handled eller armbåge får draghjälp ett par timmar. En tillfälligt illamående paddlare kanske inte behöver avbryta turen om lämplig dos bogsering ordineras under en paddeldag. Styrproblem i akterlig vind p g a defekt roder eller skädda eller ovana kan avhjälpas med lite draghjälp. I hård motvind kan bogserhjälp innebära att en heterogen grupp kan hållas samman utan att farten sjunker alltför drastiskt. Vid en snabb väderförsämring kan en ovan paddlare uppleva det lättare att ägna sig åt att hålla balansen medan farthållningen sköts från en bogserande kajak. I samband med kamraträddning i grov sjö kan det vara nödvändigt att en tredje paddlare kopplar bogserlina för att hålla stävarna mot vinden.

Att bogsera en paddlare som släpar i vattnet efter sin kajak har jag däremot bara gjort mycket korta sträckor - för att snabbt komma ut från bränningszonen eller bort från klippor eller fartygsleder - annars är det alltid bättre att snabbt hjälpa den kapsejsade upp i kajaken.

Jag tycker det är bra att öva bogsering ofta, t ex i samband med säkerhetsövningar - både att bogsera och att bli bogserad (en nyttig lektion i ödmjukhet). Det gör det lättare och mindre dramatiskt att använda bogsering för att undvika att småproblem utvecklas till incidenter och inte bara som en absolut sista utväg när allt annat misslyckats.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
hdn Tillverka en bogserlina Paddling allmänt 5

Liknande trådar