Sage serier
RPL serien som står för Reserve Power Lightweight, har "omvandlats" till att numera heta VPS. RPL serien var/är den första serien som använde Graphite III fibern. En annan mer snabb version av RPL finns även, med namnet RPL+, likadan grafit men snabbare tapering.
RPL serien är inte en renodlad "saltvattenserie", det är "vanliga" enhandsspön, det finns dock saltvattenspön (9 fotare i klass 8-10)men dessa heter RPLXi.
SP-serien använder Graphite IV, och har en tapering som heter Durascrim och är i betydligt mer långsam än vad RPL+ är och även lite mer långsam än RPL. Det fanns även en serie som hette SP+ och dessa spön var veritabla järnspett, nånting som jag i alla fall inte gillade (man fick kliva upp 2(!) klasser på fluglinan för att kunna ladda klinga på ett bra sätt).
Några ord om mjuka kontra styva spön; mjuka spön är oftast långsamma, men ett styvt (vad man kallar "pinnigt" ibland) spö behöver nödvändigtvis inte vara ett snabbt spö. Jag tror att ordet "segt" är mer korrekt för det jag menar. Nånting annat som även är av vikt är just vikten på spöt, de spö som jag "gillar" är i dem själva ganska lätta, smat att de inte är långslagiga. Hur man kan kolla om ett spö är långslagigt är ganska lätt, svinga det utan lina, det ska stanna fort och utan en massa "efterdarrningar".
Ett exempel på detta är just SP-serien men även XP-serien som du undrade över. XP-serien har jag provat en del olika spön i, och det är faktiskt den första serie som Sage har som innebär att ett 4-5 spö just ska ha en DT4:a eller en WF5:a, det som har gällt tidigare att man kan (läs:bör) kliva upp en klass gäller inte denna serie. XP-spöna är inte lika snabba som en del av Sages andra serier, men de är (och det är detta som just är det viktiga) inte mjuka!
XP-serien har många bra spön, men en personlig favorit är 596-3 (tredelat, klass 5 spö, 9,5 fot långt). Priset på dessa är dock inte en favorit, men det är ju tyvärr svårt att göra nåt åt det.
Nå, det var allt för Sage lektionen för idag !
(ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som reklam för detta spömärke, men det är de spön som jag råkar att gilla och har haft mest glädje av)