Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
I länken nedan finns en beskrivning av en sjudagarstur som jag gjorde 1993. Det var en riktigt fin tur men jag minns framför allt att det regnade sex av sju dagar.
Det finns flera ställen som är bra för att ta sig in i området. Smalvatnet eller Majavatn från väster, Namsvatnet (med båt) från söder, Susendal från nordost samt Saxån enligt ovan och Stekenjokk. Jag gick själv från Stekenjokk och tog mig in via Saksinvatnet, fördelen enligt min smak är att man från den svenska sidan är uppe på kalfjället vid start.
I övrigt var det ett mycket fint område med få vandrare. Att tänka på är att det inte finns rösade leder eller stugor och att du får räkna med några vad. Men Börgefjell rekommenderas starkt.
Kolla även på http://fjellforum.net för fler tips. Söktips: Børgefjell ocg Forum Fjellvandring så får du många träffar och även mycket bilder från området.