Boende Svalbard

Hej!

Är fruktansvärt färsk på denna sida (typ 3 minuter), och ifall jag felpostar får ni ha överseende med detta.

Planerar tillsammans med en vän att spendera ett par veckor på Svalbard under hösten 2012. Jag söker information om boende som skulle kunna vara aktuellt för en längre vistelse och vars budget begränsas av det faktum att vi båda är studenter. Ifall någon har några tips på vart jag kan vända mig så skulle det vara kanon!

Inget är billigt på Svalbard

Det billigaste boendet är Gästehuset i Nyebyen och det kostar 300NOK per natt.

Ett annat alternativ är att kontakta UNIS och se om de har lediga studentrum (korridor) under den tid ni ska vara där. Fortfarande inte helt billigt.

In 2011 the rent for shorter stays are:
1 week: NOK 1710 (ca. 210Euro)
2 weeks: NOK 2710 (ca. 335 Euro)
3 weeks: NOK 2950 (ca. 365 Euro)
4 weeks: NOK 3510 (ca. 435 Euro)

Det absolut billigaste vore förstås om ni bor och jobbar på en hundgård, fast det kanske inte är riktigt vad ni tänkt er.

Nja, det absolut billigaste boendet i "själva Longyearbyen" måste nog ändå vara campingen - dock skulle jag nog ta mig en funderare eller två innan jag valde det alternativet på hösten. Senast jag var där uppe, dvs månadsskiftet juli/augusti 2010 snöade det...

Som joask202 skriver är nog det näst billigaste alternativet att bo på gästhuset i Nybyen, men du skulle också kunna kolla med till exempel Stefano Poli (http://www.poliarctici.com) vad han tar för längre uthyrning av sina lägenheter. Det kan ju hända att han hellre vill ha "längre" uthyrning till lägre månadskostnad än sporadiska uthyrningar till högre kostnad.

Dessutom finns det faktisk saker som är "billiga" på Svalbard - eftersom det är skattefritt blir alkohol och tobak (och jag misstänker även bensin) rätt prisvärt...

UNIS är ett MYCKET bra tips, men jag har en känsla av att man i så fall helst ska planera sin resa under sommarmånaderna då de flesta studenterna är hemma på lov. Jag försökte senast, men eftersom alla studenter hade kommit tillbaka var det kört...

Om ni tänker genomföra egna turer i närområdet är det bra om någon av er har vapenlicens eller är officer/polis då det underlättar vapenhyra rätt ordentligt. Dessutom är det bra om man träffar där man tror att man siktar...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg