Mycket folk ...
... där i oktober, och enligt guiden Jamie McGuinness: Trekking in the Everest Region (rekommenderas; där står allt man behöver veta) kan det ibland vara svårt att hitta en ledig säng, men jag har ingen personlig erfarenhet av annat än vårvandring, då det är hälften så mycket vandrare som på hösten. Det kan vara klokt att inte övernatta i de stora byarna, där alla stora turistgrupper stannar, utan välja ensliga lodger mellan byarna, och samtidigt passa på att få kontakt med lodgeägaren och andra ur lokalbefolkningen. Ett mycket trevligt folk!
Ett rum kostade för 1½ år sedan 200 rupees (20 kr), en måltid 30-40 kr, dusch 25 kr, en liter flaskvatten 10 kr i början men 35 högst upp så (150-)200 kr per dag räcker säkert. Dessutom måste du ha rätt mycket extra om du tvingas uppsöka läkare i Pheriche eller Khunde; t.ex. 2000 kr utöver det du räknar med ska gå åt om allt går bra. Jag tog ut 80000 rupees ur bankomat i Kathmandu inför mina 23 vandringsdagar, och de räckte även till de sista fyra dagarna i Kathmandu och resten (utom de knappt 2000 rupees som du måste betala på flygplatsen vid avfärd) växlade jag till dollar på mitt hotell innan jag åkte hem.
Du har verkligen något mäktigt att se fram emot, och på hösten är luften mycket klarare än på våren!