Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Böja tältbåge?
- Trådstartare MAW
- Start datum
Du behöver alltså en sån här?
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=33_193&products_id=689
Ritkigt hur den sitter vet jag dock inte.. hur man får ihop den med pinnarna bredvid. Måste man vända ena så den får insert på båda sidorna kanske? Men hur gör man om man vill ha 2 st på samma båge? Okänt..
Hur som helst, det är väldigt svårt att böja ett så tungodsigt rör och bibehålla styrkan, risken att det kollapsar och eller får sprickor är överhängande, det behhövs både värme bra verktyg och troligtvis fyllning typ stålfjäder i röret.
Så köp helre den där... Om det nu räcker med den kröken, där får du ju iaf 40 av dina grader du ska böja bågen.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=33_193&products_id=689
Ritkigt hur den sitter vet jag dock inte.. hur man får ihop den med pinnarna bredvid. Måste man vända ena så den får insert på båda sidorna kanske? Men hur gör man om man vill ha 2 st på samma båge? Okänt..
Hur som helst, det är väldigt svårt att böja ett så tungodsigt rör och bibehålla styrkan, risken att det kollapsar och eller får sprickor är överhängande, det behhövs både värme bra verktyg och troligtvis fyllning typ stålfjäder i röret.
Så köp helre den där... Om det nu räcker med den kröken, där får du ju iaf 40 av dina grader du ska böja bågen.
bör nog vara förböjd
Oj, ja den där böjen skulle jag inte ge mig på själv. Kolla med ett plåtslageri eller en rörmokare om du får låna en ställbar rörböj och böjspiralfjädrar! Och köper du bågar från DAC borde de kunna ange minsta böjdiameter på röret - det är ju sådan service de får betalt för tycker jag.
Sen måste jag ändå få komma med en egen inflikning, som du kanske redan klurat på: Strunta i bågen och gör bara en ögla högst upp på 'huvan' liknande försvarets puppa. Så kan du fästa upp den i ett träd eller en vandringsstav eller vadsomhelst.
Alt2: Tjock aluminiumtråd som du rullar ihop när du packar ned din puppa. Gissar av designen att detta inte ska vara något stormsäkert bygge ändå?
Sen måste jag ändå få komma med en egen inflikning, som du kanske redan klurat på: Strunta i bågen och gör bara en ögla högst upp på 'huvan' liknande försvarets puppa. Så kan du fästa upp den i ett träd eller en vandringsstav eller vadsomhelst.
Alt2: Tjock aluminiumtråd som du rullar ihop när du packar ned din puppa. Gissar av designen att detta inte ska vara något stormsäkert bygge ändå?
Vanlig enkeltrådig elledning med lämplig area faller mig först in, men tre bandöglor med persiennlina borde fungera väl, mitt puptält hade den lösningen. Aven mitt överdrag från NF har 4 bandöglor.
Hur har du tänkt hantera fulltidsregn med ditt överdrag? Vad får du för böjradie på din tänkta båge?
Hur har du tänkt hantera fulltidsregn med ditt överdrag? Vad får du för böjradie på din tänkta båge?
Saknar erfarenhet, men jag hade nog satsat på en lagom tunn och böjbar glasfiberstång tex:
http://skanehobby.se/x/index.php?cPath=104_264
Knalla in till närmsta hobbyaffär och känn efter vilken dimension som är lagom. Skarva med lämplig rörbit.
http://skanehobby.se/x/index.php?cPath=104_264
Knalla in till närmsta hobbyaffär och känn efter vilken dimension som är lagom. Skarva med lämplig rörbit.
Min kamrat som böjer hydralrör har utrustning för det, värme och trissor som kan flyttas ligger bakom magin.
Just så ja, och lite lite i taget, valsa, värma, valsa,värma osv. Värmar man för mycket och valsar för hårt bygger man upp spänningar i godset. Aluminium och speciellt Dur och andra härdbara kvalitéer är lite luriga att bearbeta så dom inte varken tappar härdning eller blir som glas.
Nåväl, vilken alulegering går att härda? Du menar inte möjligtvis värmebehandla? Det är viktigt att ha rätt. Speciellt på internet.
Nåväl, vilken alulegering går att härda? Du menar inte möjligtvis värmebehandla? Det är viktigt att ha rätt. Speciellt på internet.
Alupart.se påstår följande, inte för att man ska tro på allt som skrivs på internet, men du kanske ska skicka ett mail till dom och klaga
http://www.alupart.se/index.php?disp=aluminiumAluminium legeras ofta för bl.a. ökad hållfasthet. Aluminiumlegeringar brukar delas upp i 8 huvudgrupper:
1. Olegerat, renaluminium
2. Koppar
3. Mangan
4. Kisel
5. Magnesium
6. Kisel + Magnesium
7. Zink
8. Övrigt, t.ex. järn
Flera av legeringarna har ytterligare legeringsämnen utöver de som nämns ovan.
De olika legeringarna har varierande egenskaper. Legeringar i grupp 1, 3, 4, 5 och 8 är icke härdbara legeringar. Legeringar i grupperna 2, 6 och 7 kan härdas, vanligen genom varmåldring.
Mvh / Tomas
Ah, en sådan där glasfiberbåge hade jag inte tänkt på. Låter tilltalande, även någon mer medgörlig metalltråd skulle ju så klart kunna funka. Orkar glasfibern med att böjas så pass? Orkar inte räkna riktigt, men golvet ska vara 80cm brett och höjden ca 65cm.
Nej, tanken är inte att det ska vara någon bombsäker historia. Jag vill bara ha något som lyfter nätet från ansiktet. En vanlig ögla och tråd att hänga upp i blir lite besvärligt under tarpen, framförallt i halvpyramiden som jag tycker är en trevlig variant. Om man inte vill sy fast en invändig fästpunkt eller två såklart.
Blir nog till försöka få tag på lite glasfiber då helt enkelt, alt testa metallltråd. Tänkte köpa ett myggkapell från IKEA och slakta för att få material, verkar som en billig lösning (ca 100 spänn). Gött med synpunkterna, tackar!
/M
Nej, tanken är inte att det ska vara någon bombsäker historia. Jag vill bara ha något som lyfter nätet från ansiktet. En vanlig ögla och tråd att hänga upp i blir lite besvärligt under tarpen, framförallt i halvpyramiden som jag tycker är en trevlig variant. Om man inte vill sy fast en invändig fästpunkt eller två såklart.
Blir nog till försöka få tag på lite glasfiber då helt enkelt, alt testa metallltråd. Tänkte köpa ett myggkapell från IKEA och slakta för att få material, verkar som en billig lösning (ca 100 spänn). Gött med synpunkterna, tackar!
/M
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Böja 10 mm polyetenskiva........? | Gör det själv | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg