Böja 10 mm polyetenskiva........?

Hej nån som vet hur man böjer en polyetenskiva...
Tänkte "vika ihop en pulka"...
Såga ett spår med byggsågen halvvägs genom och sen värmepistol.... Vad händer med hållfastheten.
Hmmm???

Jag har bockat ihop en pulka efter att först ha värmt upp plasten med en varmluftspistol. Tycker att det gick smidigt och jag behövde inte såga ett spår halvvägs igenom först. Är inte 10 mm plast väl tjockt?

Det låter vådligt tungt, när man pressar kylskåpsinredningar med varm undretrycksform brukar man utgå från 6mm ämnen. Kylskåp är ca 50 cm djupa, det behöver pulkor inte vara.
Plexiglashuvar till flygplan låter man värma över positiv träform i ugn sen trimmar man och polerar.
Att göra en positiv träform och en temporär ugn förefaller funkis, men varmluftpistol lär nog gå det med.
go tur

Tack för svaren jag börjar med varmluftspistolen kanske först på en spillbit... 10mm är tjockt med det som fanns sen tidigare.
Anders

Gasol

Hej nån som vet hur man böjer en polyetenskiva...
Tänkte "vika ihop en pulka"...
Såga ett spår med byggsågen halvvägs genom och sen värmepistol.... Vad händer med hållfastheten.
Hmmm???

Tror du ska ha en bred gasollåga och ta det lungt. Det tar tid att värma PE. Svep sakta över plasten så värmen sakta kommer in. 10 mm är mycket tjockt i PE. Pe är ett tufft material och du måste kunna ha en skiva på 3-4mm kan jag tänka mig. Fundera på vad 10 mm väger som färdig pulka. Vad har en vanlig barnpulka? Även de är PE.

Eric det var ett snyggt bygge :)

Hiker.. Jo 10mm är tjockt jag har satt det under timmerdoningarna, och tänkte se om det går att använda överskottet till en liten pulka för kortare fisketurer.

Nå jag får prova...och även kolla om det går att kallbocka i en press...

Grillen...

Håll den över grillen så får du värme på en större yta på en gång, när den mjuknat böjer du över en form.

/M

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAW Böja tältbåge? Gör det själv 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg