Böj pjäxan själv.

Jag har märkt att väldigt många åkare med stora pjäxor hävdar att bindningen behövs för att böja pjäxan i tådelen. Det är helt fel. Problemet sitter i det låsta skaftet. En guide jag åkte med i Chamonix åkte alltid med skaftet fritt eftersom det annars inte gick att få en korrekt belastning av bakskidan. Jag och alla andra skakade på huvudet men ingen kunde klaga på hans åkning. Gör följande test. Ställ dig i en aktiv position med fötterna parallellt. Hur är smalbenet vinklat ? Just det. Framåt. Gör samma sak men med telemarksposition. Hur är smalbenet vinklat? Rakt eller snett bakåt och positionen är ganska hög. Prova nu att vinkla fram smalbenet och se du hamnar på tåspetsarna på bakfoten och hjälp behövs för att få bra tryck på bakfoten.

Att koppla loss skaftet har också löst problemet med klämda tår för mig. Tror ni jag har fel så prova själv några dagar. Det tar ett tag att lära om men jag kommer aldrig att låsa mina skaft igen.

mvh Bosse

Jo det är rätt

Har testat ditt resonemang i dag Sunnersta, löst skaft på mina T4:eek:r och dina gamla Pist Stinx.
Det funkade, fotleden som jag gjorde illa i Storlien hängde rätt väl med och T4:eek:r med Pist Stinx funkar när grundtekninken är god och underlaget relativt löst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg