Böcker!!

Jo jag är en nyfrälst klättare. Jag undrar om ni har några förslag på bra böcker eller filmer? Som man kan ha glädje av nu i dessa dystra "vinter" nätter.

Ruskigt bra bok

Den vita spindeln av Henrich Harrer går ju inte att missa. Det är en klassiker om hur man tampades med Eigers nordvägg då det begav sig.
Blir svettig om händerna bara av att tänka på det.....

Böcker

Jag har två favoriter:
Tunn luft Jon Krankenauer (Stavning???)
Snudda vid avgrunden Joe Simpson

Båda är hel bra och sanna.

Sedan kan man ju läsa Göran Kropps 8000+

Ha en skön JUL!!

Ett hett tips...

... är en bibeltjock bok som heter "The Boardman-Tasker Omnibus" som är en samling av allt som de två har skrivit. Underbar läsning. Fick den rätt billigt från Chessler bookstore i Boulder, Colorado. Kolla på nätet, de har massor! räkna med viss leveranstid dock...
God läsning!

Instruerande bok

Om du vil ha en bok som både introducerar dig till många typer av klättring och är informativ så kolla upp "Handbook of climbing" av Allan Fyffe. Det är enligt mig en mycket givande bok men om du är ute efter beskrivande reseberättelser så är det helt fel. Eventuellt kan "Freedom of the hills" vara bra också. Till sist, för att köpa billiga böcker så jämför dem på http://www.bokfynd.nu. Jag köpte ovan nämnda för $21 från USA inkl. frakt när den kostar närmare 400 kr i Sverige.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
Viktor Gyllenberg Böcker om klättring Klättring allmänt 11
climbermaja böcker? Klättring allmänt 5
melker_vertical Böcker! Klättring allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg