Body

Hej

Jag undrar hur bodyn sitter fast på hjulaxeln? Behöver man något vertyg eller avdragare för att få loss bodyn, vilket vertyg eller vilken avdragare i så fall. Vilken body ska man köpa om man ska byta till en ny body, jag har en 7-delad kassett, Alivio bakväxel, Linus disc hjul på en Nisiki 301 cykel?

Johnny

Om bodyn fastnar i hjulaxeln har du antingen sadeln för lågt eller fel storlek. Akta pungen!

(förlåt, kunde inte hejda mig:)

inga konstigheter - insex!

Bodyn sitter inte på hjulaxeln, utan i navet. det sitter ofta fast med en större insex. det är lite pul, men inget svårt. man får ta ur hjulaxeln, lagerkulorna och sedan lossa på bodyn med en fet insex. Du skall ha en body som passar navet, är det ett "linus"-nav som det sitter så skall du nog enklast ringa Unicykel i Göteborg som står bakom Nishiki. http://www.nishiki.se/Om_Nishiki/Kontakt

Men, varför vill du byta? Har den gett upp? Man kan alltid prova att ta loss, rengöra och skrämma igång den med lite olja, då "noname"-prylar (som linus är då det är nishikis "egna" märke) kan vara bökigt att jaga rätt på. Fast, ring Unicykel, skulle inte förvåna mig om de antingen har en body liggandes, eller iaf kan säga vad du skall ha exakt.

Jag böt på min Nishiki, som också har Linus-hjul. Bara att skruva loss och knalla till lokala cykelhandlarn (Cykloteket i mitt fall) så plockade han fram rätt prylar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg