Bockjakt

Nu är äntligen en lång väntan snart över, den 16:e augusti börjar det.
Tänkte prova att smyga och locka lite i år, är det någon som vet några bra lockpipor för detta ändamål.
Har provat buttlon någon enstaka gång med mindre lyckade resultat, troligtvis har jag ej gjort rätt.
Skriv gärna om det är någon som har provat med pipor el.dyl.

Finns det några bockar ute i markerna då?
Såg en igår när jag skulle titta efter grävling, men några grävlingar såg jag inte skymten av. Trodde inte de bytte gryt, för det fanns inga där de brukar vara.
Mysko!

Jodå, jag såg en för ett par veckor sedan då vi körde ut ett jakttorn. En bock och en get, men vi såg inga kid. Troligen låg de gömda i närheten eftersom vi såg geten på ungefär samma plats tre gånger under loppet av ett par timmar.

Ja nu är det verkligen nära. Har röjt på tomtgränsen nedåt våran "fjärd" där bocken ibland rör sig. En gammal rönbärsberså fungerar som pass. Är det någon som skjutit rådjur med 222:a 3,6gr hm? Att förkasta eller...Råd och annat är välkommet. Och jo jag vet att 243 är en fin kaliber men nu är det så att jag har en 222:a. Och visst kan man använda softpoint eller blyspets men nu undrade jag om 3,6gr helmantlat.
Skjut väl och säkert med väl inskjutna vapen.

Ja, då var det äntligen igång med en lång och skön morgon ute i skogen.
Tyvär så hade jag ingen bock inom räckhåll (för långt håll och på fel sida gränsen), men det kommer en ny chans ikväll.
Någon som har haft bättre tur?

Bock i sikte

Nej tyvärr, men när jag kom till "mitt" pass stog en bock knappt 200 meter bort och skällde på mig. Jag såg den någon minut i kikaren, men det var aldrig läge att trycka av. Jag undrar om man kunnat reta den till att komma närmare med någon slags lockpipa...

Båda mina jaktkompisar såg också rådjur, den ena en get och den andra en get med två kid. På jaktradion hörde jag någon berätta att han gav upp men att han sett en bock, en get med kid och en räv. Han var nöjd med sin jakt, men inte heller han hade skjutit något.

frarol

Hej Roland! Jag får intryck av att du har jaktmöjligheter nära hemmet. Det är bara att gratulera, verkar trevligt!
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av .222 och rådjur att dela med mig av. Det skjuts onekligen mängder med rådjur för kalibern varje år så den kan inte vara så tokig. Som med all jakt hänger resultatet mer på den som håller i "skaftet" och hur man använder vapnet än själva kalibern.
Det tips jag dock vill ge dig är att glömma helmantelkulan för rådjursjakt. Det är inte bara ett dåligt val av projektil för klövvilt utan tom olagligt.
Orkar inte leta rätt på rätt paragraf att hänvisa till men bläddra lite i din litteratur från jägarskolan så ser du snart att det stämmer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerraKalle Film om bockjakt? Jakt 0
Toni_v_89 Bockjakt Jakt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg