• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bocker om samer

Jag undrar vilka bocker man ska lasa om man vill lara sig mer om samer. Jag skulle vilja veta mer om deras historia, kultur och sarskilt hur deras stallning har varit i sverige med grannlander. Jag kan i princip ingenting om amnat och tycker att det ar for daligt fran min sida.

Tacksam for svar.
 
lilonjo; sa:
Jag undrar vilka bocker man ska lasa om man vill lara sig mer om samer. Jag skulle vilja veta mer om deras historia, kultur och sarskilt hur deras stallning har varit i sverige med grannlander. Jag kan i princip ingenting om amnat och tycker att det ar for daligt fran min sida.

Tacksam for svar.

Jag köpte en inte alltför tungläst eller djuplodande bok (tjocket häfte snarare) i Nikkaluokta senast jag var förbi. "Samerna - Solens och vindarnas folk", 59 sidor tjock(tunn) och ISBN 91-87636-09-3. Som introduktion borde den duga fint.

Mch
Peter P.
 
Hej Micke.

Vet inte var du bor, men med risk att vara lite fördomsfull så vet jag att ditt efternamn är ganska vanligt i många av våra nordliga län.

Om du bor uppåt i landet tycker jag att du ska besöka någon gräns ort/by. många orter är fortfarande samebyar eller renskötarbyar. Hur som hälst prata med de som bor där, de har otroligt mycket att berätta.
De här med Samer är ett känsligt ämne men dock så intressant. Vad är samer... är alla samer, renskötande samer och stockholms samer. Vi Svenskar och/eller sk. nybyggare har en hel del att stå till svarsför liksom en del samer.
sniff sniff det luktar lite bränt nu så jag slutar här
Hur som helst är det en känslig fråga. vad som är rätt eller fel råder det delade meningar.
[Ändrat av avslutat medlemskap 2007-03-16 kl 14:10]
 
Senast redigerad av en moderator:
tack for alla tipsen.
Nej jag kommer inte fran de ovre delarna av sverige, utan fran Blekinge! Men aven har har jag stott pa fordomar om samer. Jag har forstatt att det ar ett kansligt amne och skulle garna vilja besoka en by.
 
lilonjo; sa:
tack for alla tipsen.
Nej jag kommer inte fran de ovre delarna av sverige, utan fran Blekinge! Men aven har har jag stott pa fordomar om samer. Jag har forstatt att det ar ett kansligt amne och skulle garna vilja besoka en by.

När du skriver att du skulle vilja besöka en "by" antar jag att du menar en sameby. Dock är det så att ordet "sameby" är en administrativt begrepp, mer än ett geografiskt, dvs. det finns inga "byar" där det bor en massa samer som lever på samiskt vis. Om du vill se och uppleva den samiska kulturen, så behöver du bara resa till norr t.ex. till fjällen eller till orter som Jokkmokk, Arjeplog m.fl.

För övrigt så finns det, i faktiska tal, flest samer i Stockholm, än någon annanstans.

Be careful out there /Joel
 
lilonjo; sa:
Jag undrar vilka bocker man ska lasa om man vill lara sig mer om samer. Jag skulle vilja veta mer om deras historia, kultur och sarskilt hur deras stallning har varit i sverige med grannlander. Jag kan i princip ingenting om amnat och tycker att det ar for daligt fran min sida.

Tacksam for svar.
Så länge vi har marker - samerna och staten under sexhundra år
Är en bok jag läst som behandlra samepolitiken i Sverige. En 'politik' som förändras men inte släpper kontrollen.
Beträffande historia så kan du gå till biblioteken och välja den litteratur som skrivits av forskare så kan du vara säker på att informationen är så korrekt som möjligt.
Den Samiska kulturen är mångfaceterad. Du har den historiska kulturen, du har kulturen av i dag och som all annan kultur är den inte enhetlig och i förändring. Se bara på kläder och musik.
Att defeniera Samer som en grupp kan vara svårt. Vilka kriterier skall man använda? Det är inte bara renskötare som är samer. Skall du läsa om allt detta gör det med 'open mind'
 
Jag tror att det vi skriver om är det Mikael vill
lära sig om.
Det stämmer (väl) på ett ungefär det om samebyar. Men visst är det geografiskt. En same by är som jag fattat en grupp samer som tillhör ett visst område. På en ort i fjällen en eller flera samebyar. Många av det orter i norrland har både samisk och nybyggar bakgrunder. Men vad vet jag, jag kan ha fel för jag är ingen same.
Hur som helst så föreslog jag att Mikael skulle turista i någon mindre fjällby/ort för att träffa sköna människor med en massa kunskap och en hel del sköna historier.

Ps stockholm är den största samebyn det stämmer, Här finns bla den rockande lappen. Men atrapplappar finns bara i norrland (stockholmare som vill bli samer)
så det är väl jämnt där. ds

Lycka till Micke det finns mycket att lära.
 
avslutat medlemskap sa:
Men atrapplappar finns bara i norrland (stockholmare som vill bli samer)så det är väl jämnt där.
Jag är prosamisk wanebbee Same och bor inte i norrland ;-) Är möjligen 1/16 eller 1/32 same och ursprunglingen från norrland. Flyttad ner för att bli Svenne men jag blev inte en uttagen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej och tack for alla svar.
Jag ar fascinerad av "ursprungs-befolkningar" och deras historia. Jag tycker att det ar intressant att lasa om olika folks traditionella livstil. Men det ar ju ofta upphov till sorg (aboriginernas historia i australien t.ex.). Det kanns som om det finns en hel del att lara av att titta bakat i tiden och pa andra traditioner an varan egen. Sen ar det ju en drom att komma upp och "vandra i fjallen"...