Bocka aluminium???

är det någon här som har erfarenhet av att bocka aluminium?

jag har en 15 x 1,5 mm alulist som jag vill bocka till en ram runt min pulka jag bygger. runt hörnen vill jag bocka listen men då vinkeln är svår. ber jag nu om råd..?

vinkeln på listen ska bli likt bogen på en båt. alltså 90° men även ca 45° i andra ledden... förstår man vad jag menar? hur gör jag utan att behöva kapa? (har tillgång till smedja)

Vilken ledd vill du bocka den på? Är det profil på listen?

Du säger en ram men specar inte formen, vill du ha en mjuk böj så måste du nog valsa (eferssom du tar en båt som exempel)

Men.. du vill alltså, ha en böj som ovanifrån ser ut.. med listen på högkant före böjen och i 45 graders lutning i 90 graders vinkel efter? I alla 4 hörn? (jag vet inte hur din pulka ser ut)

Aluminium är mjukt som smör så det är väl bara att rita en 45 gradig linje på rätt ställe och spänna fast i ett skruvstäd så att linjen är vågrät och syns ovanför backarna, du borde kunna böja med en liten hammare, knacka nära böjen så hörnet blir så skarpt som möjligt om det är det du vill, smid till den lite mot skruvstädet som du vill ha den, jag tror inte att det behövs värme för att undvika sprickbildning, som iofs inte spelar nån större roll efterssom jag gissar att listen inte har nått med styrkan i pulkan att göra.

Är det bara en böj per bit kan du ju lämna marginal i båda ändarna och kapa efteråt, vill du bocka den i ett stycke så.. var nogrann och kolla var böjen hamnar i förållande till sträcket du försökte bocka efter, och låt skarven överlappa och kapa till den sist av allt.

Specificera gärna lite bättre så är det lättare att hjälpa!

Tips 2: Om du sen ska borra i listen så använd vass borr, kör inte så snabbt och spraya på lite t-röd. Annars går det fort upp till temperaturer där aluminium smälter och då har du förstört din borr. Iofs är det så tunt och hålen kanske inte är så stora, men bara ett tips om rätt ska va rätt! :)

I en plåtbock med fastspänning är det här görlätt, be en plåtslagare om att få låna hans bock....men mät och skriv upp önskade vinklar och radie innan du bockar....ser ut brukar inte vara exakt...

är den platt borde det inte vara några problem... skruvstycke och plastklubba... lägg mellan klossar av alu, plast eller hårt trä för att inte göra fula märken, fila klossarna lite i kanten om du vill ha lite radie... är det profil får du kanske såga ur på insidan.. (finns iofs aluminum som är hårdare och kan spricka om man bockar 90 grader, men oftast är det inga problem.)

som lleberg säger, sprayflaska med t-röd är grejen när man ska borra alu...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
granbom Måla Aluminium Gör det själv 16
Fotoskoj Aluminium duk Gör det själv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg