• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bo i Löddeköpinge??

Hej allihopa,

Jag, min man och vår son funderar på att flytta till Löddeköpinge. Vi vet dock inte så mycket om hur Lödde är att bo i, och skulle gärna vilja ha lite åsikter. Bra/dåliga bostadsområden, hur barnomsorgen är osv...
Väldigt tacksam för svar,
Maria
 
Ett hotel, en shell mack och ett stort köpcenter - sen har du den härliga vinden in i örat året om.

Varifrån ska du flytta ?
 
lödde e inte sämre än något annat område av samma typ, skulle säga att det är bättre.. bra förbindelser, shopping, naturnära..
 
Jag ska flytta från Malmö till en lite mindre "håla" med min man och son för att komma utanför stan och Lödde känns trevligt... men jag vet att skenet kan bedra och skulle därför vilja ha lite "inside info" :eek:) Om det typ finns "bättre" och "sämre" delar att bo i... vilka förskolor/skolor är bäst, hur är barnomsorgen överlag, hur är människorna överlag jämfört med andra "hålor" runt om i skåne? Jag känner till Center Syd, att det ligger nära havet, Barsebäck, vikingabyn osv...
 
Lödde känns väl som en typisk "kranskommunshåla". :) Jag tycker samhället är lite småcharmigt och det är nära om man ska pendla till Lund/Malmö men personligen hade jag nog hellre sökt mig antingen mot kusten, typ Barsebäck eller mot Dalbyhållet. Samhällena runt Romeleåsen, som Veberöd och Genarp är rätt trevliga. En kompis har f ö rätt nyligen skaffat hus i Torna-Hällestad; som också verkar vara väldigt gemytligt. Lustigt nog så träffade jag under mina år i Skåne på skånes otrevligaste människa just utanför Löddeköpinge när vi var och fiskade i Lödde å, men han var nog förhoppningsvis inte representativ för hela samhället. :)
 
Lödde ligger nära..

Hej allihopa,

Jag, min man och vår son funderar på att flytta till Löddeköpinge. Vi vet dock inte så mycket om hur Lödde är att bo i, och skulle gärna vilja ha lite åsikter. Bra/dåliga bostadsområden, hur barnomsorgen är osv...
Väldigt tacksam för svar,
Maria

Hofterup :)
Bodde i Hofterup ett antal år, & stortrivdes. Nära t Malmö, Lund, Landskrona & Helsingborg. Nära t havet, t Center Syd (köpcentrat) & t Järavallen, ett stort & trevligt friluftsområde som inte é hälften så belamrat m folk som ex Skrylle & Bokskogen. Du har oxå saltängarna m en massa ovanliga växter & fåglar, om det intresserar.
Där finns 2 daghem & en skola m bibliotek. Skolan har bra rykte. Gymnasiet går du i Malmö, Lund el Kävlinge.
Lägsta kommunalskatten efter Vellinge, skilde 1 öre förra året..
Området ligger i tallskogsmiljö m större villatomter & ett flertal allmänningar & skogspartier. Cykelvägar finns genom hela, så alla ungarna cyklar själva t skolan. Liknar Ljunghusen på näset fast utan 08:eek:r.
Bra bussförbindelser t både Malmö & Lund.
Kajak/kanadensare går att hyra vid Lödde å, man kan paddla uppströms mot Borgeby el nerströms ut i havet.
På sommaren struntar man i badplatsen & cyklar istället ner t kohagen & traskar ut & lägger sig på sandbankarna ute i vattnet. Det é långgrunt, så traskar man norrut längs stranden så kan man kolla in kitesurfarna som brukar vifta omkring vid Lundåkraviadukten.

Själva Lödde by é så litet att du knappast behöver bekymra dig om bra/dåliga bostadsområden, samma gäller Hofterup, Barsebäcksby, Barsebäckshamn & Vikhög. Förutom att de 3 sistnämnda ligger avsevärt högre i prisklass, så é det små, trevliga samhällen allihop.
Skicka ett mess om du undrar ngt.
 
Lödde känns väl som en typisk "kranskommunshåla". :) Jag tycker samhället är lite småcharmigt och det är nära om man ska pendla till Lund/Malmö men personligen hade jag nog hellre sökt mig antingen mot kusten, typ Barsebäck eller mot Dalbyhållet. Samhällena runt Romeleåsen, som Veberöd och Genarp är rätt trevliga. En kompis har f ö rätt nyligen skaffat hus i Torna-Hällestad; som också verkar vara väldigt gemytligt. Lustigt nog så träffade jag under mina år i Skåne på skånes otrevligaste människa just utanför Löddeköpinge när vi var och fiskade i Lödde å, men han var nog förhoppningsvis inte representativ för hela samhället. :)

Dalby ligger knappast vid kusten..

Sen é det ju en fråga om prisklass, letar du hus i Lödde har du knappast råd att shoppa en parkeringsplats i Barsebäckshamn el i Barsebäcksby..

Veberöd & Genarp é jättefina byar i fantastisk omgivning men ligger ju avsevärt längre bort, & Torna Hällestad.. själva byn é fin, men det é enbart åkerlandskap runtomkring, så ska du komma bort från asfalt så får du ändå ta bilen el bussen ngn annanstans.
 
hofterup e väl "fin" lödde?

finlödde *s*

Har väl hört det lite i folkmun, men tycker inte det själv :)
De flesta som bor i Hofterp é hantverkare, en rätt stor andel lärare & förvånansvärt många poliser, allt enligt min egen högst ovetenskapliga uppfattning.

Prismässigt så é det lite dyrare att shoppa hus i Löddeköpinge, men det finns ju fler radhus i Lödde än i Hofterup, även om de finns där oxå.

Undras vad som é fullödde, Dösjebro kanske?