Bluetooth termometer med minne

Nu har jag hittat och skaffat mig en smart liten pryl som jag tror kan passa andra nördar också.

Ibland vaknar man och fryser på natten, och på morgonen är det is på tältet trots att prognosen visade plus. Man undrar lite hur jädra kallt det egentligen var. Bergis minus 10?

Jag har skaffat mig en Switchbot Indoor/Outdoor Thermo-Hygrometer. Alltså en liten vit plastpryl något mindre än en tändsticksask. Med två AAA batterier av litiumtyp väger den 36 gram ungefär.

Det är alltså en termometer och luftfuktighetsmätare med typ två månaders inbyggt minne och bluetooth. Så man startar helt enkelt upp appen, synkar och får ut en graf på temperatur, luftfuktighet, daggpunkt och lite andra saker jag inte begriper mig på.

Rätt onödigt. Men kul! Och jag tycker faktiskt att det ska bli intressant att få en lite mer exakt uppfattning om vilken temperatur det är när sovsäcken börjar kännas för kall och hur mycket underställ osv påverkar.

 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.