Re: Kärnbildning och tillväxt
ulfhe; sa:
Det märkliga i Kristers bild är att den tunnare isen är jämnare. Kanske det var så att den isen bildades relativt nära nollpunkten då det inte blir någon nya kärnbildning utan isen växer sakta ut från den redan existerande kanten.
Jag tror att detta kan vara en korrekt slutsatts. Man kan också notera att isen blir mer skrovlig längre ut. Där har isen troligen bildas av nya kristaller, och inte som en utväxt av kristaller i iskanten.
På Krister och Brunnes bild ser det ut som att fenomenet är förknippad med en tidigare iskant. Det kan vara uppsvallad is (vatten som stänkt upp och fryst), men det skulle också kunna vara omvandlad rimfrost, som bildas av sjörök från den öppna ytan.
I Ehrsons bild ser jag inte några runda former utan mer raka former. Det skulle kunna vara de första isnålarna som ligger lite högre (enligt Ulfs förklaring) eller rimfrostliknande blad som växt uppåt.
Jag var i Luleå i helgen, och där var det mycket vanligt med mycket stora "rimfrostblommor" i isen. Dessa var tydligt utväxter av kristaller i isen, där istillväxen skett längs kristallens basplan (likt snöflinor). Troligen är de bildade av kraftig sjörök innan hela ytan vat islaggd.
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=17310
Dessa isblad har s.k. dendritisk (trädlik) istillväxt. De kan antingen ha kantiga former (likt rimfrost) eller mer runda former (likt ekblad). Dentritisk tillväxt kan uppstå i underkylt vatten eller i fuktig luft, där isen skapar en veckad randlinjen för att kunna uppta så mycket kyla eller luftfuktighet som möjligt, för att optimera en snabb istillväxt.
Det finns nog skäl att studera detta ytterligare för att bringa mer klarhet. Vår kunskap om vad som händer just under isläggningen är rätt dålig. Allt för få är då ute på sjöarn och studerar vad som sker. Tillväxt av ytisen är ju ändå relativt lättstuderat. Värre är det att observera tillväxt av bottenisen, speciellt som den senare främst bildas vid rejält kallt och blåsigt väder ;-)