blött tält - igen....

så har jag lyckats köpa för billigt igen...efter att ha vaknat upp natten efter vätternrundan för ett par år sedan, flytandes i ett vattenfyllt tält så bestämde jag mig att köpa ett bättre. Prislappen dubblerades till 800 kr.. och det var något märke om vattentäthet (vet inte vilket tryck/vattenpelare) på. Vilket innebär att jag nu har ett tält som klarar sig hyfsat om det enbart "duggar" och man kan ta hjälp av någon skyddande gran. Håller inte i längden. Dessutom har jag börjat att tälta lite mer i skogen även på vinter, vår och höst. (ej kalfjället).

Tips? Behöver man dubbla lager av tältduk för att hålla kondensen stången?
 
Om du tältar eller planerar att tälta mycket så tycker jag definitivt att du ska satsa på ett "riktigt" tält, dsv sträcka dig utanför 800 kr-gränsen. Ett bra tält tar man gärna med sig ut vilket leder till fler utenätter. Det ska inte vara tältet som begränsar ditt uteliv.

I tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35115 har det flitigt diskuterats för- och nackdelar med enkelväggstält. Själv ser jag inga bra argument för medelfrilufsaren att satsa på ett sånt, eftersom det finns så lätta och bra tvådukstält. De håller myggen borta och ger ett lite trevligare klimat i tältet, inkl att de minskar drag. Däremot är det uppenbart att enkelväggstältet är bra i sin speciella situation eftersom det är lätt, tar liten plats etc.
 
öringen; sa:
Vi beställde precis ett HB Nammatj 3GT från Hillebergs outlet-lista :)

joo.. med det kan svida om man har dubblat tältbudgeten från 400 till 800.. därifrån att lägga 5000:- för ett outlett tält kan nog kännas lite smaskigt.. Vaude gör kvalitetstält som nog duger för 2500:-/3500:-..
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
Vi beställde precis ett HB Nammatj 3GT från Hillebergs outlet-lista :)

joo.. med det kan svida om man har dubblat tältbudgeten från 400 till 800.. därifrån att lägga 5000:- för ett outlett tält kan nog kännas lite smaskigt.. Vaude gör kvalitetstält som nog duger för 2500:-/3500:-..

Jo, det stämmer. Men som sagt, det var från outletlistan och kostade 4165 kronor - det är inte så mycket mer än dom 3500 du skriver om :) johan01 har ju inte heller uttryckligen skrivit att han inte vill betala 5000 för ett tält.
[Ändrat av öringen 2006-01-04 kl 16:48]
 
öringen; sa:
Jo, det stämmer. Men som sagt, det var från outletlistan och kostade 4165 kronor - det är inte så mycket mer än dom 3500 du skriver om :) johan01 har ju inte heller uttryckligen skrivit att han inte vill betala 5000 för ett tält.
[Ändrat av öringen 2006-01-04 kl 16:48]

jag vet.. det e skitbra priser.. men man kan fortfarande få riktigt bra tält mycket billigare, du valde mitt övre pris, glömde att nämna det undre priset samt att wolfskin tälten e ännu billigare..
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
Jo, det stämmer. Men som sagt, det var från outletlistan och kostade 4165 kronor - det är inte så mycket mer än dom 3500 du skriver om :) johan01 har ju inte heller uttryckligen skrivit att han inte vill betala 5000 för ett tält.
[Ändrat av öringen 2006-01-04 kl 16:48]

jag vet.. det e skitbra priser.. men man kan fortfarande få riktigt bra tält mycket billigare, du valde mitt övre pris, glömde att nämna det undre priset samt att wolfskin tälten e ännu billigare..

Jag kan också nämna att min polares nya wolfskintält där två pers knappt rymdes började läka in vatten på Finnmarksvidda. Det gjorde inte det ( minst!) 10 år gamla Keron jag bodde i... kan nämna att Kerontältet var rymligare och lättare också. :)
 
Alltid bättre att ha ett blött tält som kostade ~400,- än ett blött tält som kostade +5000,- :)

Eftersom du inte ska ut på kalfjället så kan en pressening i tillägg vara en lätt, billig och praktisk lösning - på många sätt å vis.. du kan ha den över tältet, under tältet eller på sidan.. mer det är nästan lika bra att ha som tändstickor. :)

*Glömde säga att du dessutom har bättre chanser att ha tältet mer öppet - och undvika kondens.
[Ändrat av Mepps1 2006-01-04 kl 16:57]
 
öringen; sa:
Jag kan också nämna att min polares nya wolfskintält där två pers knappt rymdes började läka in vatten på Finnmarksvidda. Det gjorde inte det ( minst!) 10 år gamla Keron jag bodde i... kan nämna att Kerontältet var rymligare och lättare också. :)
Å det enda läckande tältet jag har varit med om är ett keron! Nej, just ja.. ett fjällräven också (f*n)... :)
 
öringen; sa:
Jag kan också nämna att min polares nya wolfskintält där två pers knappt rymdes började läka in vatten på Finnmarksvidda. Det gjorde inte det ( minst!) 10 år gamla Keron jag bodde i... kan nämna att Kerontältet var rymligare och lättare också. :)

bah!! det e som att samtala med en kvinna, du vänder på allt ;) frågan är om trådstartaren har behov av ett 4-säsongs expeditionstält eller ifall han kan klara sig med något betydligt billigare, det handlar ju desutom inte om varken högalpina eller fjälltält. Rimligtvis så bör man kunna hitta ett tält i prisklassen 2000:- som duger med råge, flera tillverkare kan leverara bra tält av den typen, Wolfskin, VAUDE med flera.. sedan så finns det alltid exempel på händelser där tält inte fungerat men detta gäller även hillebajstälten, se bara på vad Corax gillade sitt hillebejstält.. ALLA behöver inte dessa 4-säsongs expeditionstält bara för att Ola Skinnarmo har ett..(som han troligtvis inte har betalt själv..)
 
Fast, nu ser jag att det finns ett Nallo2 för 3255:- på Hillebergs outletlista, och då är det tältet bara en tusenlapp dyrare än flertalet Vaude och Wolfskin på t ex getout.se. Om det däremot är en tusenlapp bättre ska jag inte säga. Steget från 800 till 3255 är ju rätt vanskligt.

www.northstar.se har tälten Jack Wolfskin Tundra 2 och Tundra 2RT för knappa 2000:- kr. En kamrat till mig har kört Tundra 2 och är mkt nöjd. Ser ut som ett riktigt vettigt tält.
[Ändrat av Strykarräven 2006-01-05 kl 11:19]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
ano Blött tält Bo och sova 3
StyrmanKarlsson Hjälp, blött uppvaknande Bo och sova 11
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar