Re: bloddoping
BOBen; sa:
Diamox är en medicin mot ödem som påskyndar omställningen och ger dig lite mindre besvär under omställningen. Den är samtidigt förädisk då den kan "dölja" tidiga symptom.
Daxametason är ett annat läkemedel som är vanligt på mycket hög höjd. Det är en stereoid som injeceras rakt in i stora lårmuskeln. Den ändara inte nämvärt blodets sammasntällning utan känns ungefär som en adrenalinkick.
Ok, jag är ingen läkare - men jag har jobbat inom vården som akutsjuksyrra och på ambulans. Jag har också varit sjukvårdare på ett par höghöjdsexpeditioner. Med detta sagt - jag är INTE läkare, så någon som är det får gärna vidare utveckla de här teorierna (vet att vi har några stycken, och några som är RIKTIGT duktiga på det här med höjdsjuka, här på forumet).
Diamox är ett läkemedel som innehållet acetazolamid som framförallt används till att behandla grön starr. Det kan användas vid höghöjdsklättring, men effekterna av preparatet har från vissa håll ifrågasatts under de senare åren. Det skall tydligen användas profylaktiskt mot AMS, genom att bl.a. påverka blodtrycket. En del av nackdelarna med preparatet är att det är vätskedrivande och en del, om än sällsynta, biverkningar liknar symptom vid höjdsjuka.
Dexametason är en avsvällande steroid som framförallt används vid smärtlindring hos bl.a. cancerpatienter som genomgått cellgiftsbehandlingar. I höghöjdssammanhang används preparatet vid konstaterat höghöjdshjärnödem. Då kan det tas i spruta (i bl.a. stora lårmuskeln), eller i pillerform (i pillerform oftast som preparatet "Decadron"). Detta preparat stoppar momentärt upp symptomen och kan ge ett "fönster" för att få ned den höghöjdssjuke på lägre höjd/i gamow bag/motsv.