Blindtest

erik

Gäst
Jag undrar hur resultaten av en blindtest av telisar och alpina skidor (monterade med telisbindning givetvis) sett ut...

erik

mountainman@kurir.net (Mountain Man)

Gäst
Ögonbindel?

Det är oerhört svårt att åka telisar med ögonbindel... jag tror inte en blindtest är någon vidare bra idé. :)

Men... jag förstår vad du menar. Personligen tycker jag dock att det är oväsentligt om skidan är märkt med "telemark" eller inte. Med dagens höga/styva plastskor och plattor under bindningen skiljer det mycket lite hur en skida upplevs med fast respektive lös häl. Skillnaden ligger i att det inte går att överföra riktigt lika mycket kraft till en skida med T-bindning som med A-bindning. Detta innebär att de skidor som är riktigt hårda och vridstyva kan bli mycket svåråkta som telisar, men de kräver sin man (kvinna) även som alpin skida!

Jag kör själv på ett par Salomon X-Scream Series (alpin friåkningsskida) som är den överlägst bästa skida jag åkt på, både som alpint och telis (men jag har inte testat ALLA skidor...). Samtidigt som denna skida passar mig helt perfekt har jag träffat på andra åkare som inte alls gillat den och tyckt den varit mycket svåråkt. Så smaken är delad...

För varje år blir det mindre och mindre skillnad på skidor som marknadsförs som alpina resp. telemark. I vissa fall är det bara "trycket" på ovansidan som skiljer! Men så länge det finns efterfrågan på "telemarksskidor" kommer båda grupperna att finnas även om skillnaden många gånger är obefintlig.

MVH/MM

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg