• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bli arg !

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yGCdfGyNcSI&rel=0&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=sv_SE&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yGCdfGyNcSI&rel=0&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=sv_SE&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>
 
Något som skrämmer mig är att fler röstar på vinnaren i American Idol än på vinnaren i Amerikanska presidentvalet.
 
alltid aktuelt

Att informationsspridningen är det man vill kontrollera för att ha makten är inget konstigt, eller nytt. Att vi människor inte vill bryta oss utanför gruppen och gå mot strömmen är också allmänt känt.

Så källkritik, att inte nöjja sig med första svaret, att bli tillräckligt informerad från flera intresenter och framförallt att VÅGA utmana sina egna tankar och ideer, det är det viktiga.

Man får ju bara hoppas att de unga idag lär sig hantera bruset och att de lär sig sortera ut det som kan vara sant.

BZ/
 
Man får ju bara hoppas att de unga idag lär sig hantera bruset och att de lär sig sortera ut det som kan vara sant./

Problemet är att de får lära sig det på egen hand.
Föräldrarna räknar med att skolan gör det, men skolan gör det inte, eftersom kompetensen saknas hos lärarna och inte minst hos dem som ska lära lärarna.

Det finns människor som arbetar med lärarutbildning som inte vet vad det lilla hjulet på musen är till för, eller tror att de inte har "det där Google" på deras institution. Dessa människor är inte en del av kommunikationssamhället och kan inte undervisa om det.

Men den där filmen (jag såg bara inledningen)... om det han säger är nåt nytt för någon är det nog dags att gå om högstadiet.

Informationskompetens är morgondagens hårdvaluta.
 
Problemet är att de får lära sig det på egen hand.
Föräldrarna räknar med att skolan gör det, men skolan gör det inte, eftersom kompetensen saknas hos lärarna och inte minst hos dem som ska lära lärarna.

Det finns människor som arbetar med lärarutbildning som inte vet vad det lilla hjulet på musen är till för, eller tror att de inte har "det där Google" på deras institution. Dessa människor är inte en del av kommunikationssamhället och kan inte undervisa om det.

Men den där filmen (jag såg bara inledningen)... om det han säger är nåt nytt för någon är det nog dags att gå om högstadiet.

Informationskompetens är morgondagens hårdvaluta.

Ja man kan inte förvänta sig att andra människor skall utbilda barnen till att bli tänkande individer...
Men även om man ger barnen alla verktyg så är det ökade bruset så mycket svårare att hantera än när jag var yngre. Vi glömmer nog bort att det har skett en sån enorm revolution på informationssidan, på gott och ont, och så tar vi in allt utan att sålla. Och när vi slutar sålla så kryper dessinformationen in.

Värsta paranoida grejjen har man skrivit nu :)

BZ
 
Jag tycker inte riktigt att det känns rättvist att beskylla lärarna för detta...
Dagens lärare har en enormt svår arbetssituation, där man inte bara ska undervisa 25 elever utan även uppfostra dem. Som klimatet ser ut idag verkar inte föräldrar ha något som helst ansvar för sina avkommor, är lille Pelle ute och tjyvröker och dricker folkisar bakom korvtjorren en lördagkväll så nog fanken är det skolan, politikerna, samhället och staten som svikit de stakars föräldrarna. Inte en suck att det är upp till mammsen&pappsen att hålla koll på sin egen unge under kvällstid, inte undra på att våra stackars hårt arbetande föräldrar känner sig kränkta...
 
Jo, det är sant att det är svårt att vara lärare. Jag har försökt, gör aldrig om det. Det är också sant att våra skolor är nedlusade med dåliga lärare. Och några stackare som försöker göra sitt jobb.

Problemet med diskussioner om källkritik är att slutsatsen blir att ALLT som kommer från etablerat håll anses falskt och ALLT som kan betecknas som politiskt inopportunt anses sant. Och så slutar det med en massa rättshaverister som inte kan skilja vetenskap från tro, källkritik från konspirationsteorier och så vidare. Kolla bara klimattråden här på forumet...

Källkritik är viktigt. Kunskap är viktig. Förmågan att tänka logiskt är viktig.

Och alla dessa saker är förvånansvärt dåligt beställt med.
 
dessutom tycker jag faktiskt martin har fel, är det något det tjatas om i dagens skola och som det nästan är viktigare att man kommer i håg att hänvisa till, än vad man egentligen ville ha sagt, så är det källan och hur pålitlig den är.
 
dessutom tycker jag faktiskt martin har fel, är det något det tjatas om i dagens skola och som det nästan är viktigare att man kommer i håg att hänvisa till, än vad man egentligen ville ha sagt, så är det källan och hur pålitlig den är.

Stämmer mycket bra, jag har folk nära mig som studerar, och vad som än skrivs så ska källan anges, bra, men vissa saker är som dom är, källan är många gånger livet, men det "upplevs" ju nuförtiden som tex SJ:s kundcenter svarar när man säger att tåget inte står på perrongen på utsatt tid..."tråkigt att kunden upplever det så"...

Så vad man än säger så ska det verifieras, fotas, dokumenteras, bra, om nu folk lyssnade/fattade bättre för det...