Blekning

Jag har tänkt att köpa en kajak nu till sommaren och har nu en fråga. Vad jag har hört så kan kajakens färg blekas i solen? iofs inte så konstigt men nu undrar jag om hur lång tid det tar för denna process att sätta igång och om det är olika för olika färger och kajakmärken. Jag har tänkt att köpa en point65 och undrar särskilt om just dessa kajaker. Detta är ju något som ger valet av färg ytterligare en aspekt om det nu är som så att de bleks.
tack på förhand

Det dröjer...

innan färgen bleknar på kajaken. Jag har en röd Sirius som jag haft några år, den har inte bleknat och jag har inte vaxat den än. Dessutom ligger den ute!

Tycker inte att det är något att tänka på!

Jes

Blekning är faktiskt mest en produktions fråga. Har man dåliga lokaler och dålig kvalite på gelcoaten så kommer den att blekas.

Att bygga med glasfiber är ett hantverk som kräver kunskap

Hasse

Är kajaken byggd i en lada med dåliga grejer och av okunnigt folk kommer den att blekna även om man vaxar den tills man är blå.

Som ägarinnan till Siriusen säger så behöver blekning inte vara ett problem

Hasse

Hej
Nu är det på det viset att dagsljuset innehåller en del ultravioletta strålar. UVA och UVB.
Dessa strålar bryter ner det som de kommer åt, färgpigment och material. Många färgpigment innehåller ett visst eget UV-skydd. Ljusa färger påverkas mindre.
Många lacker och vaxer innehåller också UV-skydd av varierande grad.
En ren gelcoatyta utan UV-skydd börjar påverkas i och med att dagsljus eller solljus träffar densamma. Försök laga en gelcoatyta som exponerats ett antal timmar för solljus med ursprungsgelcoaten. Då syns skillnaden.
Dessutom innehåller ju saltvatten en del klor som också hjälper till att bleka och bryta ner. Salt som får kristallisera på gelcoaten slipar dessutom på ytskiktet som ju då exponeras mer.
Om Du får slagskador på gelcoaten bildas mikrosprickor som med tidens, solens och saltets hjälp missfärgar och påskyndar nedbrytningen. Skölj och vaxa.
Ljusa färger, vax eller liknande med UV-spärr, avsköljning med sötvatten och så lite exponering för solljus som möjligt vid förvaring.
Nyansskillnader vid ev. lagningar går aldrig att komma ifrån.
Undvik silikon, teflon och liknande kolijox. Det är bara ett elände att bli av med.

Epoxi med tillhörande polyuretanlack klarar detta med blekning bättre än polyester, polyetan och polyvinyl.
http://www.nilsmalmgren.se/bat/boatindex.html

Trä påverkas av UV-ljus trots epoxi och lack, men det blir bara vackrare med åren.

Point 65

Jag köpte en blå Point 65 för två år sedan. Jag har inte märkt att den har blekts någonting trots att jag använt den flitigt. Jag vill dock avråda från att köpa blå kajak eftersom den är relativt mörk och man därmed ser varje repa på översida som gått igenom till det vita lagret under.

färgen bleks, men snyggt

All färg bleks även fast det tar tid. Speciellt om den utsätts för mycket solljus, väder och vind samt tidens tand som en kajak (förhoppningsvis).
Men glasfiberkajaker åldras snyggt och det finns inget häftigare än en väderbiten ärrad kajak. Kolla in tex Jim Danielssons gamla kajak eller andra äventyrspadlares båtar!
Om du vill bevara lystern så länge som möjligt så förvara kajaken inomhus eller med däcket nedvänt om den står ute. Vänd den alltid upp och ner när du kan speciellt i starkt solljus. Skölj den med sötvatten efter paddling och tvätta den gärna regelbundet.
I slutet av säsongen kan du vaxa den. Kontakta oss gärna på telefon 08-6630106 om du har ytterliggare frågor eller besök oss på Styrmansgatan 23. God paddling önskar Richard Öhman, Point 65° Nord

det blev en vit

Efter lite övervägande så fick det bli en vit kajak. Neutral färg för en som hade lite beslutsångest...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg