Det var en bra lösning med ett batteripack. Kan vara bra att ha som reserv. Som det nämns ovan så tänkte jag också titta lite på solcellsladdning. Det har kommit en del lösningar som inte är så dyra och som verkar intressanta.
Gundj, hur är displayen på Mio A701. Om jag har läst rätt så är den på 2.7 tum. Ser du bra på den? Standard displaystorlek på en pda verkar vara 3.5 tum så det är ju en viss skillnad. Men det verkar som att så fort tillverkaren stoppar in en telefon i en pda så blir det en mindre display också.
Annars verkar Mio 550(pda + gps) som rätt bra. Har läst att en del klagar lite på kartprogrammet Miomap som följer med. Fast det var lustigt att det är skillnad i hur snabb gps:en låser sig om du kör Miomap eller Kartex.
Kan kanske vara därför en del recensenter upplever gps:en i en pda som dålig för att det medföljande kartprogrammet inte är så bra, eller??
/ Jote
Jag kan verkligen inte rekommendera P550. Hade en i några månader innan butiken jag köpte den från löste in den. Här är en lista med de allvarligaste problemen:
* Extremt kort batteritid. Extra batteripack var en nödvändighet om man ville kunna använda PDAn normalt under en dag. Då menar jag inte som GPS utan för att kolla mail och använda kalendern då och då.
* Ingen väska medföljde. Detta, i kombination med att knapplås saknas när PDAn är avstängd gör att den sätter på sig själv i fickan (eller var man nu har den). Gör att batteriet laddas ur extra snabbt.
* Ingen gratis uppdatering av karta och program vid köp. Min PDA innehöll gamla kartor, men MIO ville inte uppdatera gratis som t ex Garmin gör.
* Jag gillade inte MioMap, men det kanske är en vanesak.
* Den sämsta kundtjänst jag någonsin stött på! Beställde en väska (en nödvändighet!) på MIO Europes webshop i början av juni. Leveransen skulle ta max en månad. Efter två månader började jag bearbeta kundtjänsten via mail och telefon. Mail svarar de inte på. Telefon svara de på, men det händer inget. Jag bad att få avbryta orderna och få mina pengar återbetalda (enda betlaningsalternativet är via kort) flera gånger. Kundtjänsten sa att det skulle de fixa. Fyra månader efter beställning kom paketet. Efter kontakt med kundtjänst hämtade jag inte ut paketet. Pengarna har inte kommit tillbaka igen, trots timmar i telefon med kundtjänst.
* Dålig service. Efter någon vecka slutade USB-anslutningen till datorn att fungera. Skickade tillbaka PDAn via butiken jag köpt det från. Efter en månad kom den tillbaka. Det enda det stod var att jag skulle testa med en annan USB-kabel! Naturligtvis fungerade inte det. Tillbaka till MIO igen. En månad senare hade PDAn inte kommit tillbaka och butiken betalade tillbaka mina pengar.
Kort och gott: Köp inget från MIO och speciellt inte P550.
Andreas