Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
blåst
- Trådstartare Merckx
- Start datum
I helgen ska jag ge mig ut i Stockholms skärgård med ett gäng. SMHIs prognos säger 12 m/sek. I sådan vind har jag inte varit ute i innan.
Kommer jag att få det jobbigt ? Förhoppningsvis ska vi undvika motvind.
Johan
Svårt att säga utan att veta mer. Bottenförhållanden och ringa djup kan skapa svårt krabb sjö vid betydligt lägre vindhastigheter än så. Och på större djup blir det andra typer av vågor. Olika människor känner också olika obehag beroende på om det är motvind eller medsjö. Sedan beror det på din erfarenhet och din kajak också. Jag känner mig säker när jag paddlar omkring i min 72 cm breda Klepper i 10-12 m/s och höga vågor, men kan utan vidare slå runt i en VKV Kåre inne vid strandkanten i blankvatten om jag inte passar mig.
Var tänkte ni paddla?
/Mats
I helgen ska jag ge mig ut i Stockholms skärgård med ett gäng. SMHIs prognos säger 12 m/sek. I sådan vind har jag inte varit ute i innan.
Kommer jag att få det jobbigt ? Förhoppningsvis ska vi undvika motvind.
Johan
Tänk också på att det fortfarande är kallt i vattnet. Torrdräkt rekommenderas.
/Mats
Jag som är hyfsad nybörjare tyckte att det var obehagligt, blåste nog något sådant men var sommartid. Vi paddlade långt med vågor snett akterifrån så ibland fick jag bara luft under paddeln. Jag var totalt slut efter en för mig lång passage av en fjärd. Tackade min lyckliga stjärna att vi inte behövde paddla mot vinden även om det känns lättare vad gäller stabilitet. Jag hade paddlat kanske fem heldagar innan den pärsen. Mestadels plattvatten eller lite vågor innan.
det beror åxå på om du har en vindkänslig paddel eller en som inte tar så mycket vind. med fel form på paddelbladen blir det ett helvete och med smala blad så går det säkert extremt mkt bättre.
har du ganska breda blad så får vinden ett jäkla tag i paddeln.
men paddlar man kan man ju oftast välja att paddla på läsidan av öarna å få det ganska lugnt å skönt.
har du ganska breda blad så får vinden ett jäkla tag i paddeln.
men paddlar man kan man ju oftast välja att paddla på läsidan av öarna å få det ganska lugnt å skönt.
Behöver du fråga tyder det på att det kan bli väl mycket för dig/er och er erfarenhet. Men är ni beredda på vad det innebär behöver det inte innebära mer än den sjö och motvind som delvis kommer. Sjön är fortfarande vårsval.
Det mest problematiska i grov sjö är ju inte paddlingen som sådan utan när man ska angöra land, det farligaste på sjön är ju som bekant land och att få en kajak slängd över sig när man inte själv står så stadigt kan sluta illa. Själv gick jag Nåttarö hals till Utö över öpet hav ensam i 16-17 m/sek som relativ nybörjare och har seglat och trampat min Hobie sit-on-top i samma vindar Utö - Huvudskär utan problem.
Känn gärna på vågorna men gå iland på läsidan av öarna är mitt råd, man vet ju inte hur man själv och grejerna fungerar ihop om man inte testar.
Känn gärna på vågorna men gå iland på läsidan av öarna är mitt råd, man vet ju inte hur man själv och grejerna fungerar ihop om man inte testar.
jag brukar alltid rekomendera folk att inte paddla i mer än 10 sekundmeter. Vindstyrka och våghöjd är något folk i princip alltid brukar överdriva. Man skall också vara medveten om att 10 sekundmeter är ett medeltal. Det kan alltså tuta i betydligt mer i byarna.
Läs gärna tråden om Sjöräddnings sällskapet. Mestadels av deras verksamhet verkar vara att hämta in uttröttade paddlare.
Man kan dock paddla i blåst om man planera sin tur noga går man i skyddade vatten kan det vara helt OK. Fast det kan vara vanskligt det med lokalkännedom är aldrig fel
Hans Friedel
Läs gärna tråden om Sjöräddnings sällskapet. Mestadels av deras verksamhet verkar vara att hämta in uttröttade paddlare.
Man kan dock paddla i blåst om man planera sin tur noga går man i skyddade vatten kan det vara helt OK. Fast det kan vara vanskligt det med lokalkännedom är aldrig fel
Hans Friedel
Behöver du fråga tyder det på att det kan bli väl mycket för dig/er och er erfarenhet. Men är ni beredda på vad det innebär behöver det inte innebära mer än den sjö och motvind som delvis kommer. Sjön är fortfarande vårsval.
Bästa och enklaste rådet hittills.
Att ge råd utifrån att berätta att man själv har gjort ditten och datten på öppet hav i ännu hårdare vind saknar helt relevans för TS beslut att paddla eller ställa in.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg