Blåmarkerad led i Hellasgården

Rötter

Jag vet inte exakt hur den går men jag startade vid hammarbybacken och sedan knixar den sig fram med ganska mkt rötter och steniga partier ca 1 mil. Det går ganska långsamt. Sedan blir spåret bättre och går i en stor u-sväng ungefär från tunneln på milspåret ut mot tyresta, man passerar bla milspåret och det område som brann för några år sedan. Man kan gena på några ställen under denna stora u-sväng som kommer tillbaka vid Nackamasterna. Framdämpare ganska bra om man vill slippa ont i handleder i två veckor.
Jag skulle gissa att total längd är 15-20 km. Personligen tycker jag att mycket av spåret har för mkt rötter, men som teknikträning är det ju ok. Andra hälften har lite slickrocks och annat kul.

/B

Visst är det en hel del rötter, mycket skakigt när man kör helt odämpat. Men det blir ju roligare längre fram. Finns det nån som kört den blåa leden hela vägen?

Jag vet inte hur långt den går. Har cyklat ganska mycket i området och har inte alltid så stor koll om jag hela tiden befinner mig på blå spåret. Håller mest blicken i backen. Men jag tror den går till Erstaviksbadet (kanske längre, jag vet inte).

Rötter och stenar finns det gott om men det är ju det man är ute efter! Eller?

Spåret slutar i Saltis

Blå spåret slutar i Saltsjöbaden. Efter sjön trekanten fortsätter det med ganska teknisk terräng fram till en grusväg som korsar leden. Därefter är det en rolig sektion med rätt mcyket slickrock och därefter vidtar stöket fram tills en höjd med vidunderligt schysst utsikt över fjärden mellan Saltsjöbaden och Tyresöhalvön=bra rastställe. Om man vill cykla en slinga kan man vika av vänster vid den korsande grusvägen och följa den ner till en sjö som man går förbi på nordsidan och sedan är det västerut tillbaka till Hellas på antingen stig+grusväg eller stig hela vägen beroende på vägval. Man har också två kraftledningar att korsa som uppfång om man vill veta att man är på rätt väg. Annars gillar jag att köra blåa tillbaka och leden har en rätt annorlunda karaktär åt andra hållet.

Lera

Kan ju passa på att varna för ett BOTTENLÖST lerhål. Såg helt fridfullt ut och jag hoppade på att kunna skölja av cykeln lite i en vattenpöl när framhjulet sjönk ner ända till styret! Ligger i låglänt buskterräng några kilometer från Saltis.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg