• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

blåmärken av ryggsäcken?!

Vi är ett kompisgäng som ska ut och vandra en längre stäcka senare i sommar, men nu är det så att min syster är påväg att banga ur eftersom hon får ömma blåmärken på höfterna av att bära ryggsäck. Är det någon som har erfarenhet av problemet och har något tips? Syrran är lång och smal och har nyss köpt en ny ryggsäck (Lundhags v8 spirit 60), eftersom vi trodde att den gamla ryggsäcken (haglöfs shosho 6000 Q) var boven i dramat när även jag hade samma problem med den.

avslutad210712

Gäst
Min vandringskamrat hade samma problem med sin Lundhags Motion och hon stoppade dit lite mer kläder. Hon skall dock testa med Duoderm till sommaren.

avslutad210712; sa:
Min vandringskamrat hade samma problem med sin Lundhags Motion och hon stoppade dit lite mer kläder. Hon skall dock testa med Duoderm till sommaren.

Kan instämma här. I mitt fall (skavsår) berodde det på byxor med "knepig" linning. Det var veckad resår i dom. Se till att ha underkläder med bred och mjuk resår i linningen. Kan även vara bra med ett brett skärp som ger ett stabilt och brett tryck mot kroppen. Det samma med byxorna. Ingen hårt eller tjockt tryckande mot kroppen.

Samma problem

Jag har haft två ryggsäckar, en Shosho och en Fjällräven Ridge (nuvarande), och båda ger mig blåmärken och ömmande höfter om jag drar åt höftbältet för hårt (vilket jag ofta gör).

Det är bara att gilla läget, när man stått ut två-tre dagar på vandringen har kroppen vant sig.

Kroppsformen spelar antagligen lika stor roll som höftbältet, lite underhudsfett och smal (som jag) verkar inte vara optimalt.

Experimentera med ryggsäckens inställningar, hela bärsystemet. Flytta upp ryggan lite, sänk ned, ha lättare packning etc. Har inte hjälpt mig så mycket, men omväxling ger lindring!

Fia81; sa:
Vi är ett kompisgäng som ska ut och vandra en längre stäcka senare i sommar, men nu är det så att min syster är påväg att banga ur eftersom hon får ömma blåmärken på höfterna av att bära ryggsäck. Är det någon som har erfarenhet av problemet och har något tips? Syrran är lång och smal och har nyss köpt en ny ryggsäck (Lundhags v8 spirit 60), eftersom vi trodde att den gamla ryggsäcken (haglöfs shosho 6000 Q) var boven i dramat när även jag hade samma problem med den.

Hälsa henne välkommen i klubben! Vi långsmala får stå ut med blå-grön-röda höfter av ryggsäck. Jag får det av alla ryggsäckar jag testat, även om vissa är bättre än andra. Den jag har nu har ganska tjock vaddering på höftbältet, vilket såklart lindrar.

För mig brukar det vara som värst de första två dagarna. Efter det är man lite härdad. Härav följer ju att man kan lägga de "två första dagarna" innan själva vandringen, på hemmaplan. Packa ryggan och ta dagsturer!

Är man smal så är det kanske oundvikligt att det skaver ibland. Höften bär ju stor del av tyngden, och sticker höftbenskammen ut så tigger den om stryk. Det bästa är att härda sig, dvs gå med ryggsäck innan man vandrar, så att kroppen vänjer sig. Dagsturer hemma lindrar för övrigt nästan alla problem man lätt får på vandring: skavsår etc.

Ibland tejpar jag fast skumgummi på det utstickande höftbenet, men det dämpar marginellt tycker jag. Sen kan man ju flytta om höftbältet lite grand under färd för att variera var det skaver. Och framför allt: bär lätt! Ju mindre packning, desto mindre smärta, och de flesta bär ju mycket mer än som behövs.

Det är inget skäl för henne att avstå, om hon vill fjällvandra.

(Eventuellt kan ni ju läsa tråden med rubriken "bär med huvudet" för alternativa lösningar.)

Edit: Erik Hedman skriver samma som jag, men på ett bättre sätt! Läs honom. :)

Kan bara instämma med vad som sagts tidigare, är också utrustad med en höftbenskam från helvetet, likaså min bror och vi är båda långa och smala.
När vi är ute och vandrar så brukar vi ganska snabbt komma in på ämnet att till nästa gång ska vi genomgå en skönhetsoperation. Silicon insprutat vid höftbenskammen vore ju kanon, och för att inte tala om hur snyggt det skulle vara...
Har provat med öl också(genom strupen) men det sätter sig lite mer mitt mellan höfterna.

Jag har också provat med olika vaderingar bla. bitar av liggunderlag, vilket lindrar en del men det tar inte bort problemet helt.

Har faktiskt i år försökt att gå ut och nöta lite med ryggan 1 gång i veckan, får väl se om det hjälper.
Men som sagt, en stor lindring är att minska vikten.

Fia81; sa:

Jag hade samma problem, som du beskrivit, med min gamla ryggsäck. Den skavde och krävde några dagars tillvänjning. Jag fick då tillfälle att prova en säck med rörligt höftbälte och alla problem försvann. Säcken får en helt annan följsamhet och jag upptäckte att jag kunde bära mer, med mindre kraftinsats.
Tyvärr ligger säckarna med rörligt höftbälte i den högre prisklassen. Men för min del motiverades priset av en överlägsen bärkomfort = njutbar fjällvanring.
Några säckar med rörligt höftbälte: Bach, Klättermusen, Norröna (Lundhags?).
/Tord

Blåmärken

Nu har jag inte sett hur hon bär sin rygga men oftast beror detta på att höftbältet hänger i midjan med höften som stöd. Prova att sätta bältet runt höften så att stödkudden bak hamnar på ländkotan ungefär och att "höftbenet" ligger kant i kant med höftbältets övre del. Alltså lite som en slangklämma runt ett rör. Sen är det bara att dra åt så att den inte åker ner.

Säcken ska inte hänga på höften den ska sitta runt höften.

Lycka till

Re: Blåmärken

alg; sa:
Säcken ska inte hänga på höften den ska sitta runt höften.

Det skulle kunna vara problemet - får man ont på höftkammen så ligger nog bältet lite olämpligt.
Jag är själv ordentligt avlång och har aldrig haft det här problemet på någon rygga någonsin, men det kan såklart också vara individuellt.

Tryckmärken av ryggsäck

Under åren har jag noterat följande felkällor hos andra!
För tungt lastat!
Hårt sticker ut! (Kök/bränsleflaska/tältpinnar)
Höftbältet felläge på magen/midjan!
Ryggkuddare fel!
Bröstrem åtdragen!
Byxbälte (Byt till hängslen)
Slidkniv!
Universalverktyg!
Kameraväska som dunsar!
Dåliga höftbälten!
Isyxor/stegjärn på fel ställen!
Gevär motsv dito!

Slutsats kontrollera-försök igen!

Go tur

Johan K

Härda höften

En variant som kanske kan vara värd att testa är att slita på de utsatta punkterna redan hemma. Man kan välja att köra en hård borste, pimpsten eller fotfil lite försiktigt på de utstickande partierna. Gör man det varje kväll innan sängdags så bygger man fort valkar på några veckor. Det tar bara någon halvminut och man filar naturligtvis lite lagom, så att det blir en lätt rodnad inledningsvis. Så småningom kan man uppgradera till grövre och grövre sandpapper :)

Hälsningar
Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg