Blåhammaren - Nedalshytta

Hej,

jag hittade för någon vecka sedan en norsk sida där de berättade om en rutt som jag har för mig hette syl4a och som gick från Blåhammaren i sydlig riktning mor Fiskåhögda, upp under sylmassivet och bandaklumpen till Nedalshytta. 24 km och 8 timmar.

Nu är det helt omöjligt för mig att hitta denna sida. Så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av denna rutt. Gärna detaljer som var man bäst vadade, riktmärken m m. Var det någon upptrampad stig eller?

Tusen tack på förhand!

/Jocke

God tur

Hej,
Har kanske en liten ledtråd, vet dock inget om "syl4a".

Så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av denna rutt. Har gått där, rätt lätt sträckning och mycket naturskön, rekommenderas.
Gärna detaljer som var man bäst vadade, riktmärken m m. Var det någon upptrampad stig eller? Går du leden mellan Blåhammaren och Sylarna så är det en av svenska fjällens mest upptrampade leder. Gå upp över Enkälen och på toppen ser du över mot Fiskåtjärnen, gena från Enkälen så du kommer c:a 1,5 km SO om tjärnen. Där har du leden som går till Nedalshytta. Jag vadade utan problem, men det beror alltid på vilket vattenstånd som råder för tillfället. En avstickare till Storsylen via Syltjørna rekommenderas.

/P

Hade hoppats på att slippa Enkälen

Tack Peregrine. Jag hade nog tänkt mig att gå från Blåhammaren och börja att gå leden söderut mot Storerikvollen (alltså över blåhammarskaftet) men sen när leden viker av västerut (mot Endalen) så vill jag istället fortsätta söderut med riktning mot Fiskåhögda. Så jag hade hoppats på att slippa gå över Enkälen. /Jocke

Tack Peregrine. Jag hade nog tänkt mig att gå från Blåhammaren och börja att gå leden söderut mot Storerikvollen (alltså över blåhammarskaftet) men sen när leden viker av västerut (mot Endalen) så vill jag istället fortsätta söderut med riktning mot Fiskåhögda. Så jag hade hoppats på att slippa gå över Enkälen. /Jocke

Ok. Jag har gått den sträckningen men vadade enligt ovanstående kommentar och gick öster om Enan och vadade Klöftälven som är lite mindre. Dock var det lite för mycket myr att gå i för min smak, därav rekommenderade jag att gå över Enkälen. Men det är inga större problem annars att gå där, en mil orösat varav c:a hälften myrmark.
/P

?

Är du säker på att det inte är ett förslag till en vintertur? 24 km låter rätt kort, utan att ha kollat närmare, skulle jag gissa att det stämmer ungefär med avståndet mellan Nedal och Blåhammaren, fågelvägen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Kraftverket Blåhammaren - Storerikvollen vs Rogen – Kärringsjön – Skedbro Fjällvandring 5
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
schweingaard Skelett vid Blåhammaren Fjällvandring 7
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
Fjäderklätt Nedalshytta vs Storerikvollen Fjällvandring 2
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
shadowfire Nedalshytta-Sylarna-Helags Fjällvandring 17
Morgan Storulvån-Nedalshytta Fjällvandring 25
PZON_390 Bilväg till Nedalshytta i Norge ?? Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Parkera vid Nedalshytta Fjällvandring 0
Runner75 Bil till Nedalshytta från Malmö Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg