Blåbergsträff (dubbelpost)

Böjrar min karriär här med en dubbelpost (även postad på bloxc, sorry)

Helgen 28-29 maj bjuder UKHK till blåbergsträff. Dessa träffar brukar vara väldigt roliga. Dessutom finns en sprillans ny, högklassig (om jag får säga så...) förare att köpa.

Blåberget är ett utomordentligt fint ställe, med kvalitetsklättring i graderna 4+ till 8, mestadels två replängder. Blåbergsträffen brukar dra mellan 20 och 40 klättrare beroende på vädret, och är en trevlig social tillställning. På de allra finaste av de lättare lederna kan köbildning ske, men annars är berget stort nog för alla.

Några av norrlands finaste traditionella turer går på blåberget, och de välsäkrade trestjärniga sprickturerna står som spö i backen: Zenithavenyn, Vikingasvärdet, Skiljelinjen, Ikaros, Lambda,... Skulle det inte vara nog så finns några fina väggturer av olika typ, från välsäkrade helbultade saker, några stödbultade, och några pirriga.

I fjol så gjordes dessutom en rensningsaktion där många klassiker fick en ny omgång av sopen och nu är de flesta renare än en tysk borgarfamiljs salrumsgolv.

28-29/5 Blåbergsträffen i Umeå-trakten

Kan klart rekommenderat att komma i år efter förra årets rensningsinsats av Tommy Nilsson mfl.

Hela Ikarus väggen är uppfräschad. Det finns dessutom någon ny led som behöver gradbekräftas. Skiljelinjen och Steneld är i guldkondition.

Vi var ut och rekade läget och det såg kanon ut.

Kan rekomendera att ni tar med nya Ume-föraren så ni kan ticka friskt i den. (Så fick Jonas lite reklam dessutom.)

Förarreklamen skriver jag under på.

För den som tycker det är bra med enklare utförande finns ju dessutom flertalet nedladdningsbara (högklassiga) förare på borrbult.nu av samme upphovsman.

Jag vet åtminstone två förare som vi väntat länge på här nere i mellansverige, där förarmakarna gärna får ta intryck av Jonas produktivitet...

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg