Hallå! Jag och en kompis har nästa vecka ledigt (10 - 16 okt) och funderar på lite olika alternativ att hitta på. En fundering som jag har är att vi beger oss norröver så att jag kan få en skymt av lite fjäll (har svår abstinens efter att höstens fjälltur blev inställd p.g.a. en fotskada) och för att spana efter norrsken.
Ett ställe som jag länge velat besöka är Bjurälvens naturreservat i nordligaste Jämtland men jag har flera frågor som jag inte hittar svar på, kanske är det någon här som kan räta ut ett eller flera av dessa frågetecken?
Ett ställe som jag länge velat besöka är Bjurälvens naturreservat i nordligaste Jämtland men jag har flera frågor som jag inte hittar svar på, kanske är det någon här som kan räta ut ett eller flera av dessa frågetecken?
- Enligt föreskrifterna för Bjurälvens naturreservat får endast tältning ske på anvisade platser men är osäker på var exakt dessa finns. Gissar att en av dessa platser är vid raststugan vid Lillälven? Hur sannolikt är det att där finns ved så här års? I vilket skick är stugan, finns det en fungerande kamin? Är veden ok att använda i en icke nödsituation?
- Är Vildmarksvägen vidare över fjället mot Klimpfjäll fortfarande öppen? Var hittar man i förväg exakt tidpunkt för årets stängning? Funderar att köra upp en sväng på fjället och kanske gå en dagtur upp på en topp eller liknande om vädret inte känns allt för bistert men det vore ju trist att bli inlåst...(!)
- Någon som har färsk info om det är någon snö i dessa trakter nu? I så fall endast på topparna eller längre ner?
- Vad finns det för boendealternativ i trakten som har öppet nu utan att det ska bokas långt i förväg? Tänker mig något billigare alternativ som vandrarhem eller enkel stuga att ha i reserv om det skulle bli för fuktigt och kallt att tälta...
- Annat som inte bör missas i trakten? Gaustafallet har jag tänkt på (även om det kanske inte är så imponerande så här års...), mer?