Björnlandets nationalpark - skäl för namnet

Jag var till Björnlandets nationalpark i går, som första anhalt i mitt projekt att besöka alla nationalparker i år. Det var en trevlig vandring i strålande sol, först upp till utkiksplatsen och sedan längs med kullarna västerut.

Till min glada förvåning fick jag se (utöver massor av älgspår) färska björnspår i den bortsmältande snön och i nedtrampad (isad) mossa. Från både stort djur och litet. Sånt blir jag glad av, att det finns kvar lite vildmark i vårt land.
 
KArta!

Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan
 
Re: KArta!

umemorgan; sa:
Hejsan,
jag undrar om du fått tag i nån karta 1:50000 över nationalparken? Jag skulle vilja få tag i en, då jag planerar att besöka parken snart.

mvh // Morgan

Jag hade inte med mig någon karta. Det finns små kartor i häften vid Angsjön, som är den mest lättåtkomliga startpunkten (och dit skyltarna visar). Eftersom nationalparken är tämligen liten i omfattning, räcker de gott och väl om du inte ska utöva någon precisionsorientering. Jag misstänker att de är 1:50000 och de visar det väsentligaste.
 
Till allra största delen ligger Björnlandets nationalpark inom den karta som heter Terrängkartan 20I Björna (skala 1:50000) Den nordligaste delen täcks av Vägkartan 21I Fredrika (skala 1:100000). Kartorna kan t ex köpas i Lantmäteriets webbutik.
//Anders
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg