Björnattack


Gillar du inte rovdjur eller är du bara förtjust i blod och smaskiga olyckor, vad vill du få fram med dina inlägg om attackerna. Det är inte ditt första inlägg i den här stilen om man säger så, är det ditt femte inlägg om varg, björn och hjort attacker i samma anda?

Vad trollar du efter? vill du bara informera oss att det finns djur i skogen? eller ska vi skjuta dem allihop? Vad är det för debat du vill skapa?

Är nyfiken.
 
Gillar du inte rovdjur eller är du bara förtjust i blod och smaskiga olyckor, vad vill du få fram med dina inlägg om attackerna. Det är inte ditt första inlägg i den här stilen om man säger så, är det ditt femte inlägg om varg, björn och hjort attacker i samma anda?

Vad trollar du efter? vill du bara informera oss att det finns djur i skogen? eller ska vi skjuta dem allihop? Vad är det för debat du vill skapa?

Är nyfiken.
är det trolltider igen....
Jag tror han vill skrämma bort dom, han är rädd...
 
Gillar du inte rovdjur eller är du bara förtjust i blod och smaskiga olyckor, vad vill du få fram med dina inlägg om attackerna. Det är inte ditt första inlägg i den här stilen om man säger så, är det ditt femte inlägg om varg, björn och hjort attacker i samma anda?

Vad trollar du efter? vill du bara informera oss att det finns djur i skogen? eller ska vi skjuta dem allihop? Vad är det för debat du vill skapa?

Är nyfiken.[/QUOT

I djurens värld och liv förekommer det "också" konfrontationer med oss människor !

Jag är själv ingen aktiv jägare och skulle "aldrig" döda för nöjes skull. Jag läser allt jag kommer över om djur och konfrontation med människan, varför ?, har ingen aning, tyvärr inget bra svar. Kanske har att göra med att jag själv konfronterat en svartbjörn i norra Kanada på nära håll, fick också beskåda en grizzlyhona med unge slita ett hästkadaver i stycken, genom dessa händelser så vet jag vilka oerhörda krafter som ligger bakom detta ståtliga vackra djur, dessa händelser ligger säkert till grund för mitt intresse för möten emellan djur och människa och som då inte slutar som man vill att det ska sluta, sunt eller osunt, rätt eller fel, det är upp till dig att avgöra. Detta forum handlar om "vilda djur", inte om tama katter eller hundar, då får du söka dig till något annat forum.
 
thegedd
;) Skämt o sido men var det inte en tam hund som var boven i en av dina tidigare inlägg om varg attack.

Jag undra vad du/andra vill åstakomma...
En länk och inget mer liknar mer mediahets och hexjakt.
Att tycka att det är för mycket vilda rovdjur i skogen är sak. Stå för vad ni tycker och säg det med klar text. Alla har rätt att ha en åsikt vi behöver inte hålla med varandra för det.
Att dra upp att det varje gång ett djur attakerar en människa leder ju inte till ökat samståd mellan människa och vilda djur. Så länge det finns djur i skogen och vi vill vara där också kommer detta att hända igen. En kalkylerad risk så att säga.
Och tama hundar attackerar människor långt mer än vilda vargar gör...i Sverige i dag....

Så var vill du få fram???? rovdjurs skräck!?

Ps Jag är glad att du överlevde din björn attack och hoppas att du inte fick en massa fysiska bestående men efteråt. DS
 
thegedd
;) Skämt o sido men var det inte en tam hund som var boven i en av dina tidigare inlägg om varg attack.

Jag undra vad du/andra vill åstakomma...
En länk och inget mer liknar mer mediahets och hexjakt.
Att tycka att det är för mycket vilda rovdjur i skogen är sak. Stå för vad ni tycker och säg det med klar text. Alla har rätt att ha en åsikt vi behöver inte hålla med varandra för det.
Att dra upp att det varje gång ett djur attakerar en människa leder ju inte till ökat samståd mellan människa och vilda djur. Så länge det finns djur i skogen och vi vill vara där också kommer detta att hända igen. En kalkylerad risk så att säga.
Och tama hundar attackerar människor långt mer än vilda vargar gör...i Sverige i dag....

Så var vill du få fram???? rovdjurs skräck!?

Ps Jag är glad att du överlevde din björn attack och hoppas att du inte fick en massa fysiska bestående men efteråt. DS

Som jag påpekat i mitt tidigare inlägg så tycker jag det är intressant att läsa om olika konfrontationer emellan människa och "vilda djur", vill absolut ej åstadkomma något med detta och om du ej vill läsa om händelsen så tänker jag ej tvinga dig att göra det, gå då till nästa inlägg som ej handlar om extrema konfrontationer. Alla är vi olika och har olika åsikter och jag har full förståelse för om du uppfattar det som mediahets. Dessa händelser som media tar upp kan ju faktiskt i bästa fall skapa en konstruktiv debatt för att öka kunskapen om djurets liv och beteende, kanske då också komma till en kompromiss emellan de som vill utrota och de som vill bevara.

Men visst ska jag sluta lägga ut länkar om extrema attacker till detta forum om det är många där ute som tycker det är störande ?
 
Nej, Sluta inte med nåt för min skull.

Men vill du ha en debatt får du ta ställning först och visa var du står. Vill du bara visa oss en länk finns det väl en avdelning för det också.
Det jag hängde upp mig på är en tråd med en länk inget mer... mer förståeligt med en hänvisning till en länk under på gående diskution för tex förtydliga sitt påstående.
Det blir mer som titta här nu har det hänt ingen, sen är det upp till var och en att läsa mellan raderna.
Lite fakta på tretton år (1995-2007) finns det 18 rapporterade björnattacker på människor, 2 av dessa med dödlig utgång.
Ganska sällsynt med andra ord.
Med gårdagen tragiska händelse på utö (sörjer med de anhöriga) i tankarna. Värnplikten har sedan 1995 krävt 15 människoliv. Det borde vara noll!!! Det är farligare att göra värnplikten än att gå skogen.

Så jag är lite bitter på denna mediahets som skadar mer än den ger. Vill du ha en debatt berätta vad du vill debattera om!
 
Nej, Sluta inte med nåt för min skull.

Men vill du ha en debatt får du ta ställning först och visa var du står. Vill du bara visa oss en länk finns det väl en avdelning för det också.
Det jag hängde upp mig på är en tråd med en länk inget mer... mer förståeligt med en hänvisning till en länk under på gående diskution för tex förtydliga sitt påstående.
Det blir mer som titta här nu har det hänt ingen, sen är det upp till var och en att läsa mellan raderna.
Lite fakta på tretton år (1995-2007) finns det 18 rapporterade björnattacker på människor, 2 av dessa med dödlig utgång.
Ganska sällsynt med andra ord.
Med gårdagen tragiska händelse på utö (sörjer med de anhöriga) i tankarna. Värnplikten har sedan 1995 krävt 15 människoliv. Det borde vara noll!!! Det är farligare att göra värnplikten än att gå skogen.

Så jag är lite bitter på denna mediahets som skadar mer än den ger. Vill du ha en debatt berätta vad du vill debattera om!

Mitt inlägg med bara en länk är till de som är intresserade av att läsa om konfrontationer emellan människa och "vilda djur" som händer i Sverige, Afrika eller någon annanstans. Jag tycker själv det ej är konstigt med bara ett inlägg och sedan en länk, det är ju mycket smidigare om jag länkar direkt ifrån en artikel än att jag ska börja skriva ner incidenten ifråga.

Om någon möjligtvis vill börja debattera runt incidenten, vart, vem, vilket djur, skadad inte skadad, hur tänker de inblandade runt händelsen etcetera så är det öppet för vederbörande att göra det.
 
är det trolltider igen....
Jag tror han vill skrämma bort dom, han är rädd...

Ja ja, det verkar ju konstigt att vara rädd för ett djur som vill äta upp en, eller?
Sanningen är att det är inte lika trevligt att vara i skogen med familjen längre, att på kvällen smyga med sin son efter en å med flugspö känns inte lika självklart nu.
Det är för mycket björn.
Är jag unik som känner så här?
 
Ja ja, det verkar ju konstigt att vara rädd för ett djur som vill äta upp en, eller?
Sanningen är att det är inte lika trevligt att vara i skogen med familjen längre, att på kvällen smyga med sin son efter en å med flugspö känns inte lika självklart nu.
Det är för mycket björn.
Är jag unik som känner så här?

Du är nog inte alls unik. Värdelös mediateknik och andra drev gör att vem som helst kan bli livrädd för alla vilda djur som vill äta upp en...
Fast jag läser nog ditt inlägg lite fel, om jag inte gör det så. Det är inte smart att smyga på björn med sin son och som vapen ha ett flugspö.
Men att vistas i skogen leka med sin son tänker jag fortsätta med än så länge. Risken att du skadar dig på annat sätt är större än att björnen tar dig. Och risken att dödas på väg till skogen är galet mycket mer överhängande än att ens se en björn (bilolyckor).

Av de olyckor med björn i Sverige har de mesta handlat om att den drabbades hund överraskat och skrämt björnen. Därför är det mesta del jägare som råkat illa ut.
Samt så är olyckorna i dag koncentrerade till tre områden. Låt oss säga att det blir mycket värre en dag ja då är det dax att bli rädd, men jag hoppas och tror att viltvården i Sverige gör att stammen håller sig på en lagom nivå.

Hoppas att din rädsla för björn inte hindrar dig för att ge dig ut i naturen för det vore synd, men att din medvetenhet och kunskap om björnen gör så att du vistas i skogen mer säkert.
 
Mitt inlägg med bara en länk är till de som är intresserade av att läsa om konfrontationer emellan människa och "vilda djur" som händer i Sverige, Afrika eller någon annanstans. Jag tycker själv det ej är konstigt med bara ett inlägg och sedan en länk, det är ju mycket smidigare om jag länkar direkt ifrån en artikel än att jag ska börja skriva ner incidenten ifråga.

Om någon möjligtvis vill börja debattera runt incidenten, vart, vem, vilket djur, skadad inte skadad, hur tänker de inblandade runt händelsen etcetera så är det öppet för vederbörande att göra det.

Om nu intresset för konfrontationer med vilda djur ar så stort kan jag rekommendera att läsa om Indien där över 1000 människor på en 25 års period(1956-83) fallit offer för tiger och leopard. Där har vi ett problem. Men det är inte Sverige så det kanske inte är så intressant...
http://www.bt.se/nyheter/tt_utrikes/tigrar-har-dodat-flera-i-bangladesh(538371).gm
det gäller ju att vara konsekvent... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
janotse Björnattack Vilda djur 16
thegedd Björnattack.... Vilda djur 12

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg