Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kanske är en konstig fråga men jag känner mig lite orolig.jag funderar att gå från storulvån,sylarna gåsen ,storulvån.men vågar man tälta på vägen dit?
Du kan vara helt lugn!
Har aldrig hört att någon vandrare haft problem med björn i Sverige. Själv har jag aldrig ens sett skymten av någon björn när jag varit ute på tur.
Vandrade förra veckan mellan Tänndalen och Grövelsjön. Det är ett av Sveriges mest björnrika områden. Såg också en björn en kväll som passerade förbi mitt nattläger, men så fort den upptäckte mig lubbade den iväg bort över myren. Inget hotfullt eller obehagligt i situationen, men för att vara på den säkra sidan hängde jag upp min mat i ett träd en bit bort från tältet på nätterna.
( Utom när jag hade lägret uppe på kalfjället förstås. Björnen rör sig också sällan där som nämnts tidigare i tråden) Jag har heller aldrig hört talas om några incidenter i Skandinavien mellan vandrare/tältare och björn.
Jag tror nog att chansen är större att någon människa ställer till det mer för dig än en/flera björnar.
Jag hamnade mellan två björnungar och en björnhona en gång ett mindre kalfjäll på Nammatj (vid Kvikkjokk).
Ingen idé att ens försöka drömma om att springa ifrån problemet den gången.
Som inte blev något större problem än hög puls och hastig andning för mig som la sig ner lugnt på backen och hoppades på det bästa.
Som blev bra dessutom.
3-4 bilder senare på björnarna så var jag glad.
Honan likaså.