Bjälken i ögat..

Svenskar rasar över det norska beslutet att skjuta av nio vargar. Uppmaning till "bojkott" av Norge.
Men hur står det till på våran sida rösena då? Visst skall vi "tillåta stamarna att öka till livskraftiga nivåer", men vem är det som tillåter vad? Järven har varit fredad i vårat land i 32 år, ingen har förbjudit den att öka, men den går tom tillbaka i numerär. För samtliga stora rovdjur har en omfattande tjuvjakt påvisats, vilket förmodligen är en del av förklaringen. En annan är förmodligen att järv lixom fjällräv behöver andra rovdjurs kadaver för att överleva.
Min poäng är att det förmodligan faller fler rovdjur för olagliga kulor i Sverige, än dessa nio lagliga i Norge. (skoter och pistol är inte mycket trevligare än helikopter och hagelbössa.)

Se inåt!

/Per
 
njoo..

Hur starkt "beroendet" är beror förstås på flera faktorer, och är inte heller helt klarlagt. Man vet däremot att järv ofta "snyltspårar" andra stora rovdjur, med hopp om att ta del av dessas lämnade byten, och att den kan uppträda rejält aggresivt vid ett kadaver. Det är också ett av få rovdjur som är anatomskt anpassade för att kunna tillgodogöra sig as och benrester, med bl.a. ett extremt starkt käkparti. Man vet också att järvens förmåga att själv slå tex ren är starkt begränsad av snöförhållanden; optimalt är en skare som bär järven men inte dess byte.
Visst är det så att en viss järvindivid nog kan överleva utan andra stora rovdjur i området (jag kanske uttryckte mig fel), men det kan ändå tros vara en faktor som bidragit till att populationen inte tillväxt som man väntat sig efter att den fredades.

/Per
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg