Bivackskor

Hej!

Ska nu åter ut på vintertur och är less att släpa med mig TUNGA bivackskor. Är det någon som har bra tips på hur man kan göra LÄTTA, VARMA & SKÖNA bivackskor. Jag har hört om de som gjort skor av liggunderlag. Någon som har erfarenhet av det?

Dela med er av era erfarenheter så blir jag glad :)
/m.v.h. Robert

Liggunderlag (dubbla eller tredubbla) och dun i övrigt låter som en skön kombination. Jysk bäddlager säljer visst någon typ av dunsockor för hundralappen, men jag misstänker att de inte räcker till utomhus.

Ett annat tips i sammanhanget är att ha extra isolering under fötterna när du står/sitter still. Jag brukar ha en bit av vår rosa-lila hårda plastisolering (30x30x5 cm), vilket ger sådär 50 gånger bättre isolering mot underlaget jämfört med en vanlig gummisula. Den är klassad som svårantändlig (obs EJ icke-brännbar) vilket innebär att du också kan ha den som underlag för spritkök. Sedan väger den inte mer än sådär 150 gram heller. Skicka mig din adress, så skickar jag ett par sådana bitar.

christer.bratt@paroc.com

För egen del blir det påskpaddling i Dalsland istället i år.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg