Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bispen
- Trådstartare PerHenrik
- Start datum
Sydkammen på Bispen är hur lätt som helst. Mest scrambling i lite halvlös fjällterräng med en och annan 3:a-passage. Leder upp till något slags förtopp från vilken en ganska luftig smal klippkam leder över till huvudtoppen. Ovana klättrare gör nog den kammen "á cheval" (eller hur det nu stavas), dvs sittande gränsle över den. Men man kan göra den mer spännande genom att balansera över den. Vältrampad nedstigning som är lätt att hitta.
Bra tur att släpa med en nybörjare på eftersom det känns som klättring, det är inte så löst att det är överdrivet farligt. Klättringen är så pass lätt att vägvalen är många och routefinding är den största utmaningen för förstemannen, och terrängen är så lätt att det även för en ganska medelmåttig klättrare är lätt att klättra neråt om något skulle krångla för nybörjaren som är i släptåg.
Östpelaren på Bispen är i och för sig en finare tur, men den innehåller 5:a-klättring, och jag uppfattade att det var något lättare du var ute efter.
Bra tur att släpa med en nybörjare på eftersom det känns som klättring, det är inte så löst att det är överdrivet farligt. Klättringen är så pass lätt att vägvalen är många och routefinding är den största utmaningen för förstemannen, och terrängen är så lätt att det även för en ganska medelmåttig klättrare är lätt att klättra neråt om något skulle krångla för nybörjaren som är i släptåg.
Östpelaren på Bispen är i och för sig en finare tur, men den innehåller 5:a-klättring, och jag uppfattade att det var något lättare du var ute efter.
Det är inte någon distinkt kam - förutom på slutet mellan förtoppen och huvudtoppen - utan en mer välvd historia. Så rådet är nog ungefär det du sa, att hålla sig i stort sett mitt på. Som jag minns det finns inget riktigt tydligt insteg. Man kryssar hit och dit mellan hyllor och avsatser, och så småningom, beroende på erfarenhetsgrad, kommer man till en punkt där man tycker att det börjar kännas befogat med rep. Sedan fortsättar man att kryssa hit och dit och följer något slags diffus linje. Minns inga fasta säkringar alls, faktiskt, utan det man har att gå på är vegetationen (gräs och lav). Följ den renaste vägen, helt enkelt. Ha också med - som sig bör på alpina turer och fjällturer - 10-15 meter 10 eller 12 mm tubband och en fällkniv. På så vis går det att åstadkomma billiga firningsankare om ni skulle komma off route eller om vädret skulle konstra (det är ju trots allt i Norge, inte i Kalifornien).
Lycka till och god tur!
Lycka till och god tur!
På http://www.murray.as/eva/TurRomsdalen/imagepages/image11.html finns en bild av Bispen, som är det vänstra berget. Turen följer i princip den vänstra kanten som man ser berget på bilden.
Om någon talar om för mig hur man laddar upp bilder till ett inlägg i diskussionsforum så kan jag lägga in en bild där turen finns inritad.
Om någon talar om för mig hur man laddar upp bilder till ett inlägg i diskussionsforum så kan jag lägga in en bild där turen finns inritad.
Antingen är det en bild som finns på nån server nånstans redan; då högerklickar du - egenskaper - och snor URL:en.
Denna lägger du sedan in efter att ha skrivit img inom hakparenteser. Efter URL skriver du /img inom hakparenteser som avslutning.
Om bilden bara finns på din standalone-dator lägger du den antingen först i ditt fotalbum här på utsidan och gör sedan som ovan beskrivits; eller så lägger du den i nåt gratis bildfilhotell som finns lite här och var.
http://imageshack.us till exempel. På det senare sättet kan du få högre upplösning än i fotoalbumet, och det går även att lägga in bilden som klickbar thumbnail och lite andra varianter om jag minns rätt.
Det ÄR ganska enkelt om du testar.
Denna lägger du sedan in efter att ha skrivit img inom hakparenteser. Efter URL skriver du /img inom hakparenteser som avslutning.
Om bilden bara finns på din standalone-dator lägger du den antingen först i ditt fotalbum här på utsidan och gör sedan som ovan beskrivits; eller så lägger du den i nåt gratis bildfilhotell som finns lite här och var.
http://imageshack.us till exempel. På det senare sättet kan du få högre upplösning än i fotoalbumet, och det går även att lägga in bilden som klickbar thumbnail och lite andra varianter om jag minns rätt.
Det ÄR ganska enkelt om du testar.
Jag testar:
Vet inte hur bra det där blev, men bilden finns på:
http://img135.imageshack.us/img135/3685/bispensydpillaren9uz.png
Vet inte hur bra det där blev, men bilden finns på:
http://img135.imageshack.us/img135/3685/bispensydpillaren9uz.png
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg