Birgittaleden Linköping-Vadstena

Jag planerar att vandra Birgittaleden med mina hundar i slutet av maj. Planen är att vi ska tälta. Är det någon som har gått den sträckan och har tips om var det kan finnas trevliga tältplatser?

Det finns massor av fina tältplatser utefter hela leden. Jag har inte gått Birgittaleden själv men känner väl till geografin. Mellan Berg till Borensberg går det att tälta på nästan varje km i fin natur. Och det torde vara lätt även mellan Borensberg och Motala liksom sista sträckningen mot Vadstena. Birgittas udde i sjön Boren är kanske den vackraste platsen på hela sträckan. Jag tror det är OK att tälta även där en natt - men fråga först. Precis innan Vadstena passeras en bra campingplats (Vätterviksbadet) med gångavstånd in till Vadstena.

Bättre än så här kan det knappast bli.

Hur många övernattningar har ni planerat?

Tack så mycket för tips! Väldigt värdefull information :)
Planen är att vi ska vandra på 6 dagar. Det är min första lite längre vandring så det här ska bli väldigt roligt och spännande. Jag ser verkligen fram emot turen!

Jag antar att ni utgår från Linköping? I så fall passar det bra att övernatta vid slussarna i Berg (Hamnbassängen) första natten. Sedan tror jag att det ordnar sig lätt.

Bara mitt förslag. Skicka PM om du vill veta mer.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg